اسهال خوني شايعترين نشانه بيماري التهابي روده است كه در صورت درمان نشدن و يا اقدام به خود درماني در درازمدت باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ مي شود.

دكتر شاهين قاسمي، متخصص بيماريها عفوني در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: بيماري التهابي روده ibd باعث تحريك روده بزرگ مي شود و شامل دو نوع بيماري كرون و كوليت اولسروز است كه هر كدام نوع خاصي از روده را درگير مي ‌كند.
وي تصريح كرد: شايعترين نشانه بيماري التهابي روده ،علائم گوارشي مانند اسهال خوني، درد شكم، بي اشتهايي و كم خوني است اما در 10 درصد موارد ممكن است بيمار قبل از بروز علائم گوارشي دچار درد و تورم مفاصل مختلف بدن خصوصاً در ناحيه گردن و كمر شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران ادامه داد: علت اصلي بيماري هاي التهابي روده هنوز مشخص نشده اما نظريه هايي در خصوص ارتباط استفاده از مواد افزودني در غذاها وراثت و خود ايمني بودن اين بيماري وجود دارد كه هنوز به اثبات نرسيده است.
اين متخصص بيماري هاي عفوني با بيان اينكه اين بيماري در زنان جوان بيشتر است افزود: در كوليت اولسروز تمام سطح مخاط روده بزرگ درگير است اما در كرون فقط قسمت هايي از روده به صورت عمقي دچار التهاب است و بنا به نوع بيماري وسعت ضايعه و طول مدت بيماري بايد درمان دارويي يا جراحي صورت گيرد.
قاسمي گفت: بيماراني كه به مدت بيش از 10 تا 15 روز دچار اسهال خوني هستند به هيچ وجه نبايد اقدام به خود درماني و استفاده از داروهاي استفاده از داروهاي ضد اسهال كنند.
وي خاطرنشان كرد: كم خوني، سوء تغذيه، احتمال ابتلا به سرطان و پارگي روده بزرگ از عوارض عدم درمان بيماري التهابي روده است و بيماران بايد با مراجعه به متخصص براي انجام كرونوسكوپي و تشخيص و درمان ibd اقدام كنند./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار