گرفتگي عضلات پا در زمان حاملگي به احتمال زياد ناشي از اضافه وزن حاملگي است كه ماساژ اسپاسم عضلات را بهبود مي بخشد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ صديقه عليشاهي  کارشناس مامائي دانشگاه علوم پزشکي يزد با بيان اين مطلب که گرفتگي عضلات پا در زمان حاملگي (كرامپ يا اسپاسم) ، به احتمال زياد ناشي از اضافه وزن حاملگي است، اظهارداشت: اين گرفتگي ها معمولاً در سه ماهه ي دوم شروع و در ادامه ي حاملگي بدتر مي شود.
صديقه عليشاهي افزود: فشار رحم بر روي عروق خوني كه خون را از پاها به سمت قلب بر مي گردانند و نيز بر روي اعصابي كه از تنه به سمت پاها مي روند، ممكن است كرامپ عضلاني را تشديد كند.
وي با تاکيد بر اين مطلب که بهتر است در زمان حاملگي كلسيم كافي مصرف شود، گفت: در صورتي كه كلسيم كافي مصرف نشود، كلسيم مورد نياز جنين از استخوان هاي مادر تأمين مي شود و اين مسئله سبب افزايش خطر ابتلا به پوكي استخوان در سنين بالاتر مي شود. در واقع، بهتر است از مصرف هر گونه ويتامين يا داروي گياهي بدون مشورت با پزشك خودداري كنيد.
وي ضمن اشاره به راهکارهاي بهبود گرفتگي عضله در دوران بارداري تصريح کرد: از ايستادن يا نشستن طولاني مدت، به صورتي كه پاهايتان را روي هم انداخته ايد، خودداري كنيد.
عليشاهي همچنين توصيه کرد: در طول روز و چند بار قبل از خواب عضلات پشت ساق پا را بكشيد. در حاليكه نشسته ايد، يا در حال تماشاي تلويزيون هستيد، و يا داريد شام مي خوريد، مچ پا را بچرخانيد و انگشتان پاهايتان را تكان دهيد. هر روز كمي قدم بزنيد، مگر آنكه پزشك، شما را از فعاليت منع كرده باشد.
وي با تاکيد بر اينکه زنان باردار سعي كنند خيلي خود را خسته نكنند متذکرشد: به پهلوي چپ دراز بكشيد تا جريان خون پاها بهتر باشد. مايعات به اندازه كافي مصرف كنيد. قبل از خواب يك وان آب گرم بگيريد، چون به شل شدن عضلات كمك مي كند. شواهدي دال بر اين مسئله وجود دارد كه مصرف قرص هاي كمكي حاوي منيزيم، به علاوه ويتامين هاي زمان حاملگي ممكن است سودمند باشند.
اين کارشناس مامايي همچنين توصيه کرد: قبل از مصرف هر داروي تكميلي با پزشك خود مشورت كنيد. اگر عضله پايتان گرفت، بلافاصله عضلات پشت ساق پا را بكشيد: براي اين كار پايتان را صاف كنيد و آرام انگشتان را به طرف ساق پا خم كنيد. اين كار ممكن است ابتدا كمي دردناك باشد، ولي اسپاسم را برطرف مي كند و درد كم كم از بين مي رود.
وي افزود: ماساژ عضلات دچار اسپاسم و همچنين گرم كردن با كيسه آب گرم هم مي تواند به از بين رفتن اسپاسم عضلاني كمك كند. چند دقيقه قدم زدن هم مي تواند كمك كننده باشد.
اين کارشناس مامايي در ادامه افزود: در صورت از بين نرفتن اسپاسم عضلاني بايد به پزشك مراجعه كرد زيرا در بعضي موارد نادر اين مسئله ممكن است ناشي از گير كردن لخته خون در عروق باشد كه مسئله اي بسيار مهم بوده و مي تواند جان مادر را به خطر اندازد./ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار