معاون وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي به منظور تدوين اسناد راهبردي صادرات در بخش‌هاي مختلف كالايي و خدمات براي سال 91، گفت: توليد صادرات‌گرا به طور قطع، زمينه‌ساز تحقق منويات مقام معظم رهبري در نامگذاري سال 91 است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از سازمان توسعه تجارت ايران، حميد صافدل در خصوص نامگذاري سال 91 به عنوان سال حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني و اقدامات پيش‌بيني شده براي رونق توليد صادرات‌گرا از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اعتقاد ما بر اين است كه هرگونه جهتگيري در توليد و حمايت از آن، به حمايت از صادرات كشور منتهي خواهد شد، چراكه حمايت از توليد كالاهاي صنعتي، معدني و كشاورزي زمينه‌ساز توليد محصولات با كيفيت‌تر و صادراتي خواهد بود.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: بر اين اساس، براي تحقق منويات مقام معظم رهبري، سازمان توسعه تجارت ايران تمام تلاش خود براي بسترسازي توسعه صادرات و حمايت از توليد ملي براي دسترسي آسانتر به بازارهاي بين‌المللي به كار خواهد بست.

وي تصريح كرد: هر چقدر مسير صادرات هموارتر شود، سهم بيشتري از بازارهاي بين‌المللي به كالاهاي ايراني اختصاص خواهد يافت و امكان عرضه هرچه بيشتر محصولات توليد داخلي فراهم خواهد آمد.

به گفته صافدل، همچنين با توسعه صادرات، زمينه توسعه توليد داخلي و سرمايه‌گذاري مجدد نيز فراهم خواهد آمد و اين خود چرخه‌اي را به وجود خواهد آورد كه توليد منجر به صادرات و صادرات منجر به توليد بيشتر شود.

وي همچنين با اشاره به تعيين سهم هر يك از بخش‌هاي مختلف اقتصادي در صادرات غيرنفتي پيش‎بيني شده براي سال 91 گفت: كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي ضمن تعيين سهم هر بخش از صادرات كشور در حوزه‌هاي صنعت، معدن، كشاورزي، فرش و صنايع دستي، ميعانات گازي و پتروشيمي، از دستگاههاي مختلف مرتبط درخواست كرده تا سند راهبرد ملي خود را براي توسعه صادرات هر بخش ارايه كرده و استراتژي خود را در زمينه رونق صادرات مشخص كنند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان كرد: در روزهاي پاياني سال 90، سند راهبردي كشاورزي، صنايع دستي و گردشگري از سوي دستگاههاي مرتبط به سازمان توسعه تجارت ايران ارسال شد و البته در مورد فرش نيز، اقدامات خوبي در گذشته انجام شده بود و سند مرتبط با آن نيز در اختيار اين سازمان قرار گرفته بود.

وي اظهار داشت: در ساير حوزه‌ها نيز اميد مي‌رود در روزهاي ابتدايي سال 91 بتوان سندهاي مرتبط را دريافت كرد تا با استراتژي شفاف و مشخص در سال جاري حركت كنيم.

صافدل گفت: همچنين از استانداران نيز درخواست شده تا با توجه به مسائل مربوط به آمايش سرزميني و توانمندي‌هاي جغرافيايي استان خود، با مدنظر قرار دادن پتانسيل هاي مربوط به دسترسي به بازارهاي هدف صادراتي، با نگاه حمايت از توليد، كار و سرمايه ملي، برنامه‌هاي خود را به كارگروه ارايه دهند.

وي ادامه داد: در اين راستا، استانداران به ترتيب در جلسات كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي حضور خواهند يافت و عملكرد خود در زمينه صادرات غيرنفتي در سال 90 را گزارش خواهند داد؛ ضمن اينكه استراتژي خود براي حمايت از صادرات را نيز تشريح خواهند كرد.

عضو كارگروه توسعه صادرات غيرنفتي خاطرنشان كرد: تا به حال استاندار خوزستان گزارش عملكرد و استراتژي خود را ارايه كرده است و استاندار كرمانشاه نيز در اولين جلسه كارگروه در سال جاري، گزارش خود را ارايه خواهد كرد، ضمن اينكه به تدريج، گزارش عملكرد ساير استانداران نيز طرح خواهد شد.

وي اظهار داشت: همچنين نياز به برنامه‌هاي راهبردي در بخش‌هاي مختلف صنعت، معدن و پتروشيمي و ساير بخش‌ها هستيم كه توسط دستگاهها ارايه شود. در نهايت اميدواريم با تلفيق برنامه‌هاي راهبردي ملي با برنامه‌هاي استاني، بتوان آسيب‌ها را شناسايي كرده و متناسب با آن، برنامه‌هاي كاربردي ارايه داد.

صافدل گفت: تحقق منويات مقام معظم رهبري نياز به عزم ملي دارد كه بتوان اهداف را به ثمر نشاند، اما با فرمايش ايشان، همه دستگاهها مكلفند با وحدت نظر، سال 91 را به سالي پررونق براي توليد و صادرات كشور بدل كنند./عب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار