بعد از ماه‌ها رقابت، سرانجام انتخابات مقدماتی آیووا آغاز شد و هفت داوطلب نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ ، از امروز سوم ژانویه در ایالت آیووا به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان؛ این انتخابات نخستین مرحله از رقابت هایی است که در نهایت به تعیین نامزد اصلی جمهوریخواهان برای رودررویی با "باراک اوباما" منجر می شود.

میت رامنی، نیوت گینگریچ، ریک پری، ران پل، ریک سانتوروم، میشل باکمن و ران پل نامزدهای جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند .

از میان دموکرات‌ها ، "باراک اوباما"، تنها کاندید این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است .

این در حالی است که انتخابات این دوره ریاست جمهوری برای بسیاری از آمریکایی ها دردناک است؛ آنها باید بین اوبامایی که امیدهایشان برای تغییر را به ناامیدی بدل کرده و یکی از نامزدهای افراطی جمهوریخواه که آینده خوبی را برای این کشور نوید نمی دهند، رئیس جمهوری آینده خود را انتخاب کنند.

با این حال به اذعان کارشناسان انتخابات ریاست جمهوری سال جدید میلادی در آمریکا بسیار تعیین کننده خواهد بود، چرا که روی کار ماندن اوباما و یا سقوط وی در این انتخابات حاوی معانی مختلفی برای نظام سرمایه داری است.

هر چند ایالت نه چندان بزرگ آیووا با جمیعت سه میلیون نفری اش، نقش مهمی در بازیهای سیاسی آمریکا نداشته، اما انتخابات امروز محک خوبی برای نامزدهای جمهوریخواهی است که طی ماههای گذشته با سخنرانی ها و مناظره های گوناگون سیاستهایشان را تبلیغ کرده اند.

جدیدترین نظرسنجی ها نشان می دهد "میت رامنی" فرماندار سابق ایالت ماساچوست آمریکا در رقابتهای انتخاباتی این کشور از دیگر نامزدهای جمهوریخواه پیشی گرفته و با کسب 23 درصد آرا در ایالت آیووا همچنان بیشترین بخت را در این انتخابات دارد.

این در حالی است که جدی ترین رقیب وی، "ران پل" تنها توانسته 21 درصد آرا را از آن خود کند و "ریک پری" فرماندار ایالت تگزاس با 14 درصد در انتهای فهرست پنج نامزد جمهوریخواهان است.

میت رامنی روز گذشته با اعلام موضع ضدایرانی خود، تصریح کرد که باراک اوباما در وادار کردن ایران در توقف برنامه هسته‌ای ناکام بوده است.این نامزد جمهوری خواه افزود اوباما نه تنها در مسائل داخلی آمریکا بلکه حتی در مقابل ایران که به گفته وی "بزرگترین خطر برای آمریکا" محسوب می شود نیز ناموفق بوده است.


جان هانتسمن، نامزد هفتم این حزب از شرکت در رقابت‌های آیووا کناره گیری کرده تا شانس خود را در نیوهمپشایر امتحان کند.


میت رومنی بیشترین شانس را برای قرار گرفتن در ردیف اول این لیست داراست. وی با ثروتی بالغ بر 25 میلیون دلار امکان حضور بهتری به صرف استفاده از منابع تبلیغاتی در این رقابت‌ها را داراست. نظرسنجی ها بیش از 26 درصد از آراء را به وی اختصاص می دهد.


ران پاول، بر طبق نظرسنجی‌ها می تواند در ردیف دوم قرار گیرد و ریک سانتوروم، سناتور سابق پنسیلوانیا نیز دیگر نامزد این حزب است که می تواند سومین جایگاه منتخب از سوی اعضای این حزب را در ایالت آیووا به خود اختصاص دهد.


ریک پری، نیوت گینگریچ و میشل باکمن دیگر کاندیداهایی هستند که نظرسنجی‌ها آنها را در جایگاه چهارم تا ششم انتخاب هواداران حزب جمهوریخواه قرار می دهد. روز دوشنبه، این کاندیداها آخرین مرحله از تجمعات تبلیغاتی خود را در این انتخابات درون حزبی که به “کوکوس” موسوم است، برگزار کردند.


به اعتقاد یک تحلیلگر سیاسی در آمریکا ، بعد از مشخص شدن نامزدها در آیوا، در مراحل بعدی ممکن است تعدادی از آنها خود از رقابت‌ها کناره گیری کنند. بعد از آیووا، انتخابات درون حزبی جمهوریخواهان برای هفت کاندیدای این حزب در ایالت نیوهمپشایر برگزار خواهد شد.


انتخابات نهایی درون حزبی جمهوریخواهان از میان کاندیداهایی که در این مرحله برگزیده شوند در ماه اوت سال آینده برگزار خواهد شد و طی آن یک نامزد به عنوان کاندیدای نهایی برای رقابت با باراک اوباما، رییس جمهور کنونی آمریکا و نامزد دموکرات‌ها انتخاب خواهد شد.


بر پايه يک نظرسنجي که در ماه اکتبر توسط مؤسسه گالوپ انجام گرفت، ميزان رضايت از عملکرد اوباما به ۴۱ درصد کاهش يافته است که اين موضوع ضربه محکمي به اميد دموکرات‌ها براي انتخابات رياست جمهوري سال جاري ميلادي در امريکا ‌وارد کرده است.

اوباما قصد دارد تا روز چهارشنبه به ایالت اوهایو سفر کند و بر مسائل اقتصادی این ایالت متمرکز شود زیرا اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ در ایالت اوهایو پیروز شد اما اکنون این ایالت با مشکلات فراوان اقتصادی روبرو است و بی شک در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری یکی از مراکز مبارزات انتخاباتی خواهد بود.مشاوران اوباما مي گويند تا زمانیکه نامزد اصلی و رقیب اصلی اوباما از میان جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ این کشور مشخص نشود، رقابت اصلی اوباما آغاز نخواهد شد.

گفتني است، انتخابات ایالت "نیوهمپشایر" که از اهمیت زيادي در تعیین نامزدهای حزبی برخوردار است، ۲۰ ماه جاری میلادی برگزار می شود و پس از آن ایالت "کارولینای جنوبی" و سپس "فلوریدا" انتخابات مقدماتی خود را بر گزار خواهند کرد./ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار