در خالكوبي هايي كه از رنگ قرمز يا قهوه اي براي تاتوي ابر و يا خط چشم و لب استفاده مي شود احتمال حساسيت هاي شديد پوستي وجود دارد و با هيچ روشي كاملاً از بين نخواهد رفت.

زهرا حلاجي متخصص پوست و مو و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: خالكوبي بر روي پوست عوارض زودرس و ديررس زيادي دارد كه بسياري از آنها غير قابل درمان هستند و يا به سختي معالجه مي شوند.

اين متخصص ادامه داد: در خالكوبي هايي كه از رنگ قرمز، يا قهوه اي براي تاتوي ابرو و يا خط چظم و لب استفاده مي شود احتمال حساسيت هاي شديد پوستي حتي سال ها بعد از انجام آن وجود دارد كه با خارش و برجسته شدن محل خالكوبي مشخص مي شود.

حلاجي افزود: از ديگر عوارض خالكوبي عفونت هاي پوستي و خوني مانند كزاز، هپاتيت B و C و ايدز است كه درمان مشكلي دارند و اگر در خالكوبي از رنگدانه هاي داراي فلز استفاده شود انجام MRI را در صورت لزوم با اشكال مواجه مي كند.

وي در ادامه گفت: سالن هاي آرايشي مجوز خالكوبي از وزارت بهداشت ندارند و سلامت موادي كه استفاده مي كنند مورد تأييد قرار نگرفته است.

*ايجاد گوشت اضافه در محل خالكوبي يكي از عارضه هاي شايع پاك كردن تاتو است

حلاجي در ادامه با بيان اينكه درصد بالايي از اين افراد بعد از انجام خالكوبي پشيمان مي شوند، گفت: روش هاي متعددي براي پاك كردن خالكوبي از روي پوست وجود دارد اما ميزان اثر بخشي آنها بسيار كم است و معمولاً نتيجه مطلوب حاصل نمي شود و نشانه هاي خالكوبي بر روي پوست باقي مي ماند.

وي افزود: خالكوبي هاي كوچك را مي توان با روش جراحي از روي پوست برداشت؛ اما از بين بردن تاتوي چشم و ابرو با اين روش امكانپذير نيست و نياز به ليزر درماني دارد.

اين متخصص گفت: خالكوبي هايي كه رنگ مشكي يكدست دارند بيشتر احتمال پاك شدن دارند و برداشتن خالكوبي هاي قرمز و قهوه اي عملاً موفق نيستند و از بين نمي رود.

حلاجي افزود: هم در انجام خالكوبي و هم در روش هاي از بين بردن آن احتمال به وجود آمدن كلوئيد (گوشت اضافه) در محل انجام تاتو زياد است كه با عمق خالكوبي انجام شده بر پوست رابطه دارد./ع
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار