رئیس کانون هماهنگی دانش و صنعت قند و شکر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای طرح مکانیزه کردن برداشت نیشکر در دو مجتمع تولید شکر با حمایت معاونت علمی و فناوری رياست‌جمهوري خبرداد.

به گزارش سرويس علمي باشگاه خبرنگاران،دکتر عصاری در گفت‌وگو با دفتر ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، با اشاره به اینکه کانون هماهنگی دانش و صنعت قند و شکر اواخر سال 89 به پیشنهاد دانشگاه صنایع و معادن ایران تشكيل شد، گفت: اعضای اين كانون متشکل از پیشکسوتان این حوزه، دانشگاهیان و تولید کنندگان قند و شکر در کشور است.

وي ادامه داد: صنعت قند و شكر شامل دو بخش است؛ نخست تولید نیشکر که به طور عمده ماهیت نیمه دولتی دارد و بخش دوم تولید چغندر است که از سوی بخش خصوصی صورت می‌گیرد.

رئیس کانون هماهنگی دانش و صنعت قند و شکر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بيان اينكه کمک به مکانیزه کردن تولید و کاهش میزان انرژی مصرفی در تولید شکر از جمله اقدامات این کانون است، افزود: در این راستا طرح مکانیزه‌کردن برداشت نیشکر در دو مجتمع تولید شکر به اجرا در آمد. در حال حاضر در مجتمع کشت صنعت کارون، 16 دستگاه «هاروستر» كار درو كردن نیشکر را انجام می‌دهند که بر اساس تحقیقات و مطالعات صورت گرفته در این کانون، تجهیزات مورد نظر خریداری و دستگاه‌های بیشتری هم سفارش داده شده است.

وی با تاکید برافزایش بهره برداری در تولد نیشکر خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، در گذشته هر کارگر قادر بود روزی 5/2 تن، نی برداشت کند که در حال حاضر با مکانیزه کردن برداشت، هر دستگاه مي تواند ساعتی 60 تن ني برداشت كند كه این حرکت گامی موثر در کاهش زمان بهره برداری و افزایش میزان تولید نیشکر در کشور است.

دکتر عصاری با بيان اينكه نقشه راه صنعت قند و شكر در حال نهایی شدن است،تصريح كرد: کانون هماهنگی دانش و صنعت قند و شکر توانسته است با ساير کانون های معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري که در این حوزه فعالیت می کنند مانند کانون نیشکر کاملا هماهنگ و در ارتباط باشد. ضمن اینکه تلاش شده تااز موازی کاری پرهیز شود.

وی با اشاره به اینكه وظیفه اصلی کانون هماهنگی دانش و صنعت قند و شکر، گرد هم آوردن ذینفعان اصلی این صنعت از بخش کشاورزی تا بازار محصولات نهایی است، افزود: تلاش برای تکمیل حلقه نوآوری در خصوص محصول، کالا یا خدماتی خاص در عرصه قند و شکر، تنظیم سیاست‌های کلان همکاری دانشگاه و صنعت قند و شکر و فراهم آوردن بسترهای قانونی لازم و همچنین ایجاد هماهنگی بین نهادهای علمی، فناوری و نهادهای تولید و توزیع محصولات و خدمات در کشور از جمله اهداف این کانون است.

دکتر عصاری در خاتمه گفت: علاوه بر این شناخت چالش ها و تلاش برای رفع موانع توسعه دانش بنیان قند و شکر در کشور، ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر دانش فنی در بنگاههای تولیدی، طراحی و خدماتی مرتبط با صنعت قند و شکر، تعمیق شناخت جامعه علمی و دانشگاهی کشور از چالش های موجود در این صنعت و جهت دهی تحقیقات و آموزش به سمت نیازهای موجود و کمک به بهبود شرایط زندگی مردم از طریق بکارگیری فناوری های نو در عرصه تولید قند و شکر از دیگر مواردی است که کانون هماهنگی دانش و صنعت قند و شکر همواره به آنها توجه داشته و برای تحقق آن برنامه ریزی کرده است./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار