شرایط دشوار طبیعی مناطق کویری و بیابانی ایران باعث شده تا مردم کویرنشین از ابتکار و خلاقیت خود استفاده کرده و با حداکثر بهره گیری از عوامل و شرایط طبیعی آنرا در اختیار خود در آوردند، آسبادهای نهبندان از جمله این خلاقیتها هستند که در اکثر مناطق خراسان جنوبی بخصوص روستاهای شهرستان نهبندان دیده می شوند.

 
به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بيرجند؛ منطقه نهبندان به دلیل گسترش دامنه بادهای 120 روزه سیستان تا این منطقه از این نظر امتیاز ویژه ای دارد.


 بیشترین تعداد آسبادها در داخل شهر نه قرار داشته که سون هدین جغرافیدان از آن نام برده که 400 خانه و 75 آسباد داشته است. این تعداد آسباد در یک فصل قادر به آرد نمودن 600 تن گندم بوده اند. در روستاهای رومه، چهار فرسخ، خونیک پایین، خوشاره همند و ... آسبادهایی وجود دارند.


علاوه بر خوانشرف همچنین در روستاهای چهارفرسخ، رومه، میغان، همند،  و... نیز آسبادهایی وجود دارد که تمامی آنها دارای مالکین خصوصی هستند.


آسبادها سازه های بادی است که در گذشته به منظور آسیاب کردن گندم به کار گرفته می شد و تا 70 سال پیش در منطقه خراسان جنوبی به ویژه در شهر و بخش های نهبندان به خاطر وجود بادهای 120 روزه مورد استفاده بوده است.


 این آسیاب بادها برخلاف آسیاب گندم اروپایی که به صورت افقی طراحی شده محورهایی به صورت عمودی دارد.


آسبادها آسیایی هستند که با نیروی باد می‌چرخند، دو دیوار موازی به ارتفاع 10 متر که به فاصله 4 متری هم قرار دارند، ساختمان عمومی این آسبادها را تشکیل می‌دهند،  در قسمت شمالی این محفظه پره‌هایی بزرگی وجود دارد که با کمک نیروی باد می‌چرخند،  چرخش پره‌ها اهرم بزرگ و سنگ زیرین را به حرکت درآورده و عملیات آسیاب کردن شروع می‌شود./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.