همانژیوم ها علت بوجود آمدن ضايعات عروقي پوست هستند كه شبيه به خطوط و نقاط قرمز رنگ است و بيشتر در صورت و گردن كودكان ديده مي شود.

 

دکتر زهرا حلاجی متخصص بیماری های پوست درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ضایعات عروقی پوست را به دو دسته اصلی تقسیم کرد و گفت: همانژیوم های ساده نقاط قرمز رنگ کوچکی هستند که به علت تکثیر سلول های داخل جدار مویرگ تشکیل می‌شوند و تا یك سالگی به حداکثر رشد خود می رسند.
وی تصریح کرد: همانژیم ساده بیشتر در سر و صورت دیده می شود و معمولاً تا سن هشت سالگی خود به خود بهبود می یابد و جای مختصری از خود در پوست باقی می گذارد که با متدهای درمانی قابل اصلاح است.
عضو عیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در مواردی که همانژیوم در جاي نامناسبي از صورت قرار گرفته باشد و مانع ديد يا غذا خوردن كودك باشد يا به علت بزرگي دچار خونريزي شود بايد با استفاده از ليزر و روش هاي درماني اين ضايعات را برطرف كنيم.
حلاجي همانژيوم هاي لكه شرابي را نوع ديگري از اين ضايعات برشمرد و افزود: همانژيوم لكه شرابي معمولا در نيمه صورت ايجاد مي شود و به تدريج پررنگ تر مي شود و در صورت عدم درمان يك طرف صورت چاق تر به نظر مي رسد و نقاط برجسته اي بر روي آن ظاهر مي گردد.
وي اظهار داشت: در همانژيوم لكه شرابي امكان درگيري پلك فوقاني با بيماري و بالا رفتن فشار داخل چشم و نيز تشنج و اختلالات مغزي نيز وجود دارد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد و در صورتي كه ضايعه صرفا پوستي باشد با استفاده از جلسات متعدد با ليزر مخصوص قابل درمان است.
اين متخصص خاطر نشان كرد: خال هاي عروقي از ضايعات پوستي شايع در دوران ميانسالي هستند كه به صورت نقاط ريز قرمز رنگ صاف و منظم در تنه و صورت ديده مي شوند اما هيچ عارضه اي ندارند و در صورت تمايل فرد با روش هاي جراحي و ليزر اصلاح مي شوند.
وي با بيان اينكه خال هاي قهوه اي انواع مختلفي دارند افزود: ممكن است ضايعاتي مانند كك و مك كه جنس و ساختار متفاوتي دارند با خال ها اشتباه گرفته شوند و براي اين موارد درمان دارويي يا ليزر با نظر پزشك قابل انجام است اما در مورد خال هاي ملانويستي استفاده از ليزر توصيه نمي شود و روش هاي جراحي براي اين منظور مناسب تر هستند./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار