با توجه به نوسازي و بهسازي واحد‌هاي فرسوده و نيز كمبود مسكن در چند سال گذشته، اگر سالانه 1.5 ميليون واحد ساخته شود در 10 سال آينده به 15 ميليون واحد در كشور مي‌رسيم و كمبود مسكن تا حدود زيادي جبران مي‌شود.

ايرج رهبر رئيس كانون سراسري انبوه‌سازان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اينكه براي تثبيت در قيمت مسكن بايد عرضه و تقاضا را در بازار متعادل كنيم، گفت: بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي مركز آمار و بانك مركزي سالانه 850هزار ازدواج در كشور صورت مي‌گيرد كه با توجه به نوسازي و بهسازي واحد‌هاي فرسوده و نيز كمبود مسكن در چند سال گذشته، اگر سالانه 1.5 ميليون واحد ساخته شود در 10 سال آينده به 15 ميليون واحد در كشور مي‌رسيم و كمبود مسكن تا حدود زيادي جبران مي‌شود.
**جهش كاذب قيمت مسكن كنترل شود
وي در ادامه به جهش‌هاي قيمتي كاذب 70 تا 80 درصدي كه در چند سال گذشته رخ داده، اشاره كرد و افزود: با ايجاد معادل درعرضه و تقاضا مسكن مي‌توان مانع از ايجاد چنين اتفاقاتي چون جهش‌هاي قيمتي كاذب شد.
اين كانون سراسري انبوه‌سازان در ادامه تصريح كرد: نياز مردم به بازار مسكن يك نياز اساسي است و زماني كه مردم در وضعيت معيشتي مطلوب قرار مي‌گيرند به سراغ خريد مسكن مي‌روند و هنگامي كه به اندازه كافي عرضه وجود نداشته باشد جامعه دچار مشكل و تورم در بخش مسكن مي‌شويم.
وي با اشاره به اينكه اجراي طرح مسكن مهر و ساخت‌وساز آن براي اقشار كم‌درآمد و توانمند طرحي جديد درقالب اجاره 99 ساله زمين براي جامعه بود تصريح كرد: بسياري از اين اقشار با آورده كم و تنها با پرداخت هزينه ساخت مي‌توانند صاحب خانه شوند.
رهبر با اشاره به اينكه اجراي بهتر طرح مسكن نيازمند تمهيداتي براي اقشار پردرآمد جامعه است،افزود: در همين زمينه پيشنهاداتي به وزارت راه و شهرسازي مبني بر پرداخت تمهيدات 50 تا 100 ميليوني به انبوه‌سازان ارائه شده، تادر اجراي هر چه بهتر اين طرح موفق شويم.
**مخالف تمهيدات 25 ميليوني خريد هستم
وي بابيان اينكه برخي شنيده‌ها حاكي از پرداخت تمهيدات 25 ميليوني خريد مسكن ا ست، گفت:‌ من به عنوان رئيس انبوه‌سازان با اجراي اين طرح و پرداخت تمهيدات 25 ميليوني مخالف هستم.
رهبر در ادامه اظهار داشت: پرداخت تمهيدات خريد موجب افزايش تقاضا مسكن دركشور مي‌شود و در صورتي كه عرضه توليد مسكن به اندازه كافي نباشد موجب ايجاد تورم مي‌شود.
وي با بيان اينكه تمهيدات 25 ميليوني به دليل اثرات رواني شايد موجب افزايش تقاضا شود، گفت: در صورتي كه چنين تمهيداتي به ساخت‌وساز خانه ارائه شود نقش موثري در رونق اين بازار خواهد داشت.
**بازار متلاطم ارزي در بخش مسكن
رهبر در ادامه توضيح داد: بازار اقتصادي كشور بر اثر مسائل ارزي بسيار متلاطم است و 35 درصد از اقتصاد كشور به بخش مكسن مربوط مي‌باشد كه در صورتي كه نتوان اين بازار را كنترل كرد قيمت خريد مسكن افزايش مي‌يابد./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار