پرویز پرستویی با نقش آفرینی های بی مانند خود، یکی از لحظه سازترین‌های سینمای ایران است.

پرویز پرستویی، مرد لحظه ساز سینمای ایرانبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «بید مجنون» تداعی گر نام هنرمندی است که در سال 1383، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بر دستان او بوسه زد.

پرویز پرستویی، بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون در تیرماه 1334 دیده به جهان گشود و تا کنون برای هنر نمایی در فیلم هایی چون « بید مجنون»، «‌لیلی با من است»، « مارمولک» و « آژانس شیشه ای» اعتبار قابل ملاحظه ای را از آن خود ساخته است.

این هنرمند با سابقه تا کنون کارهای متفاوت با موضوعات متنوعی از خود به یادگار گذاشته که مجموعه این آثار را می توان به جعبه ای جادویی و ماندگار تشبیه کرد.

پرویز پرستویی همراهی های متعددی با کارگردانان با تجربه سینما و تلویزیون داشته که در ذیل نگاهی اجمالی به آن ها خواهیم داشت:

ابراهیم حاتمی کیا و پرستویی: به نام پدر 1384، موج مرده 1379، روبان قرمز 1377، آژانس شیشه ای 1376

کمال تبریزی و پرستویی: مارمولک 1382، مهر مادری 1376، لیلی با من است 1374

محمدرذضا هنرمند و پرستویی: مرد عوضی 1377، عزیزم من کوک نیستم 1380، مومیایی 3، 1378

رضا حیدر نژاد و پرستویی: حکایت آن مرد خوشبخت 1369، عشق شیشه ای 1379

مازیار میری و پرستویی: پاداش سکوت 1385، کتاب قانون 1378

مجید جوانمرد و پرستویی: شکار 1366، مار 1370

داود میر باقری و پرستویی: آدم برفی 1373

او علاوه بر درخشش سینمایی، در عرصه تلویزیونی با همراهی کارگردانانی با سابقه چون ابراهیم حاتمی کیا، داود میر باقری، محمدرضا هنرمند و بهمن زرین پور آثار متفاوتی به یادگار گذاشته است.

آشپز باشی 1387، زیر تیغ 1385به کارگردانی محمدرضا هنرمند

خاک سرخ 1379 به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا

امام علی (ع) 1370، رعنا 1368، ساخته های داود میر باقری

زیر چتر خورشید 1376، آوای فاخته 1375، به کارگردانی بهمن زرین پور

از دیگر فیلم های که حضور پرستویی، مخاطب را با دنیای جدیدی روبه رو ساخته است می توان به موارد زیر اشاره کرد: سیزده 59 سامان سالور، بیست عبدالرضا کاهانی، صد سال به این ساها سامان مقدم، بید مجنون مجید مجیدی، کافه ترانزیت کامپوزیا پرتوی، دوئل احمدرضا درویش، بانوی من یدالله صمدی، دیوانه ای از قفس پرید احمد رضا معتمدی، آب و آتش فریدون جیرانی، شوخی همایون اسعدیان، روانی داریوش فرهنگ، دیار عاشقان حسن کار بخش، اشاره کرد.

هم چنین در سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در دو فیلم خرس ساخته خسرو معصومی و من و زیبا به کارگردانی فریدونحسن پور شاهد ایفای نقش او بودیم.

کارنامه هنری درخشان او سه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در خود جای داده است که اولین سیمرغ برای بازی در فیلم آژانس شیشه ای در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر به او اهدا شد.

او در بیست و سومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در بید مجنون سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود ساخت و در نهایت در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به او اهدا شد.

برای بازی تحسین برانگیزش در فیلم مارمولک برنده جایزه ویژه هیات داوران بیست و دویمن جشنوار فیلم فجر شد.

مارمولک در میان طرفداران او به قدری چشمگیر بود که در سال 1383 به عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی انتخاب شد.

پرستویی برای بازی درخشان خود در مومیایی 3 کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هجدهمین جشنواره فیلم فجر شد.

لیلی با من است دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را در چهاردهمین جشنواره فیلم فجر از آن پرویز پرستویی ساخت.

او که برای بازی در فیلم دیوانه ای از قفس پرید کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از بیست و یکمین جشنواره فیمل فجر شد با بازی در نمایش به یادماندنی میلاد نام خود را در کارنامه هنری تئاتر ثبت کرد.

نمایش های سلام عزیزم، من و تو زیر باران یادگارهایی است از هنرمندی که دیپلم افتخار بازیگر نقش دوم مرد را در دومین جشنواره فیلم فجر برای نخستین فیلمش دیار عاشقان از آن خود ساخت.



انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار