سقط جنين و نقص عضو کودک از جمله عوارض بالا بودن قند خون در هنگام بارداري هستند، اما خوشبختانه با کنترل آن مي توان از اين عوارض پيشگيري کرد تا حدي که درصد مشکلات زايمان زنان باردار ديابتي و عادي به يک ميزان گزارش شده است.

اسداله رجب رئيس انجمن ديابت ايران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: زنان مبتلا به بيماري ديابت بايد 6 ماه پيش از بارداري با مراجعه به پزشک شرايط و زمينه مناسب براي باردار شدن را در خود ايجاد کنند.
وي گفت: افراد ديابتيک نوع B که با قرص ميزان قند خونشان را کنترل مي کنند از چند ماه پيش از بارداري بايد انسولين تزريق کنند و بيماران ديابتيک نوع A تزريقات مکرر جهت انسولين درماني داشته باشند.
اين متخصص ادامه داد: استفاده از انسولين هاي جديد و غير معمول (آنالوگ) در حين زمان بارداري به افراد توصيه نمي شود؛چرا که اطلاعات و نتايج در زمينه استفاده آن ها در اين دوران هنوز به طور کامل مشخص نشده است و بهتر است زنان در زمان حاملگي از انسولين هاي سنتي و رايج استفاده نکنند.
رجب افزود: پيش از بارداري بايد بر روي زنان ديابتي آزمايش هموگلوبين اي وان سي (هر 6 ماه يکبار) و آزمايش تيروئيد انجام شود و بررسي هاي لازم براي عوارض ديابت مخصوصا بر کليه و چشم به عمل آيد؛ چرا که اين عوارض مي توانند در دوران بارداري بسيار بيشتر و خطرناک تر باشند.
وي تصريح کرد: زنان ديابتي باردار بايد 6 تا 7 مرتبه در روز ميزان قند خونشان را کنترل کنند و اين ميزان نبايد به صورت ناشتا بالاي 90 و دو ساعت بعد از غذا بالاي 120 باشد.
رئيس انجمن ديابت ايران خاطرنشان کرد: تغذيه يکي از موارد مهم در دوران بارداري ديابتي ها است و به بهانه بارداري نبايد پرخوري و استراحت بيش از حد انجام داد به طوريکه ميزان مجاز افزايش وزن در 3 ماه اول بارداري 1 تا 2 کيلو و در 3 ماه دوم و سوم هفته اي 250 تا 500 گرم است که مجموعا در پايان بارداري نبايد افزايش وزن مادر از 11 تا 12 کيلو تجاوز کند.
وي اظهار داشت: سقط جنين مکرر و يا نقص عضو کودک از جمله عوارض بالا بودن قند خون در هنگام بارداري است که با کنترل کردن قند خون مي توان احتمال بروز اين عوارض را تا حد قابل توجهي کاهش داد به صورتيکه درصد مشکلات زايمان در زنان عادي و باردار ديابتي که قند خونشان کنترل شده به يک اندازه است.
رجب ادامه داد: بعد از زايمان براي شيردهي به نوزادان هيچ مشکلي وجود ندارد؛ اما مادران مبتلا به ديابت نوع B بايد تا پايان شيردهي به تزريق انسولين ادامه دهند./ط
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار