سی و سه پل بر روی زاینده رود در شهر اصفهان در دوره پادشاهی شاه عباس یکم زده شده است و این پل به هزینه و بازبینی سردار سرشناس شاه عباس الله وردیخان بنا شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سی و سه پل یا پل الله وردی خان یا پل جل روی زاینده رود در شهر اصفهان زده شده است، این پل که از شاهکارهای بی همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس یکم است به هزینه و بازبینی سردار سرشناس او الله وردی خان بنا شده است نام های دیگر این پل سی سه پل، پل سی سه چشمه، پل چهارباغ و پل جلفا و سرانجام پل زاینده رود است.

تاریخ بنای این پل را شیخ علی نقی کمره ای شاعر زمان شاه عباس در شعری به گونه ماده تاریخ سال 1005 هجری به حساب آورده است و این سال درست همزمان با روزهایی است که خیابان بی همتای چهار باغ هم ساخته شده است این پل 295 متر درازا و 14 متر پهنا دارد و درازترین پل زاینده رود است.

در دوره صفویان مراسم جشن آبریزان یا آب پاشان درکنار این پل صورت می گرفته است و در سفر نامه های جهان گردان اروپایی آن دوران اشاراتی به برگزاری این جشن شده است.

این پل به الله وردیخان نیز معروف است زیرا سردار مشهور شاه عباس اول که به ساختن این پل مامور شده بود به این نام نامیده می شد.

این پل که چهار باغ عباسی را به چهار باغ بالا متصل می کند قبلا 40 چشمه داشته اما امروز بیش از سی سه چشمه آن باقی نمانده است و بقیه آن ها مسدود شده اند.

سی سه پل 295 متر طول و 75/13 متر عرض دارد و در زمره اولین آبشاری استکه شاه عباس اول دستور ساختن آن را داده است./م/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار