ايام عيد از بهترين فرصت‌ها براي دور هم نشيني و شب نشيني‌هايي است که از زمان‌هاي قديم در ايران مرسوم بوده است. چه خوب است که اين شب نشيني‌ها را با قصه‌ها و افسانه‌هايي همراه کنيم که ما را با فرهنگ قديمي‌مان بيشتر آشنا کند، ما در اين‌جا مي‌خواهيم به شما کتاب هایی را معرفي کنيم تا بیشتر ازین شب نشینی ها لذت ببرید.

به گزارش گروه ویژه نامه نوروزی باشگاه خبرنگاران؛ تعطیلات همیشه فرصت خوبی است برای انجام کارهایی که همیشه دنبال وقتی برای انجام شان هستیم. بعضی ها به مسافرت می روند؛ بعضی به اماکن دیدنی؛ بعضی مطالعه کتاب و دیدن فیلم و ... . شما که میخواهید در این تعطیلات سهمی هم به کتاب خوانی اختصاص دهید چند کتاب از بهترین نویسندگان ایرانی برای تان تدارک دیدیم.
 

متن «نوروز نامه» خيام نيشابوري
« گزيده نوروز نامه» نوشته دكتر محمد شريف ملك‌ زاده، متن كهن شناخته شده‌اي است كه آن را از حكيم عمر خيام نيشابوري مي‌دانند. اين اثر داراي آگاهي‌هاي گرانبهايي درباره جشن‌ها و آيين‌هاي ايراني و برخي مسايل فكري و اجتماعي روزگار خيام (سده ششم) است.
 

****

شعر دوستان بخوانند:
اگر اهل خواندن غزل های معاصر هستید؛ سه گانه فاضل نظری را حتما بخوانید. مجموعه غزل‌های فاضل نظری با عنوان سه گانه شعری (آن‌ها، گریه‌های امپراتور و اقلیت) این روزها به عنوان پرفروش ترین دفترهای شعری سال‌های اخیر قلمداد می‌شود.
دفتر شعری «گریه‌های امپراتور» عنوان اولین مجموعه نظری، مجموعه 38 سروده از شاعر است.این دفتر با شعر «بیم فرو ریختن» آغاز می‌شود:

بیقرار توام و در دل تنگم گله‌هاست
آه بی تاب شدن عادت کم حوصله‌هاست

«اقلیت»، دومین دفتر شعر نظری، شامل 38 سروده در یک دفتر از این سه‌گانه است که با شعر «عشق» آغاز می‌شود:

توان گفتن آن راز جاودانی نیست!
تصوری هم از آن باغ ارغوانی نیست

مجموعه غزل‌‎های «آن‌ها» هم به عنوان سومین دفتر شامل 51 غزل است که در نهمین دوره کتاب فصل در بهار 88، در بخش شعر به عنوان اثر ممتاز و برتر معرفی شد. در آغازین شعر این دفتر هم آمده است:

وضع ما، در گردش دنیا چه فرقی می‌کند
زندگی یا مرگ، بعد از ما چه فرقی می‌کند


****

«و تن فروشی نیست»
دفتر شعر فریاد شیری با عنوان : و تن فروشی نیست؛ پیشنهادی برای شعر دوستان. شعرهای این مجموعه پیرامون مضامین و موضوعات اجتماعی و فلسفی سروده و در سه دفتر گنجانده شده‌اند. البته یک دفتر از این مجموعه به شعرهای عاطفی اختصاص دارد. مجموعه‌های شعر «ام‍ض‍ای‌ ت‍ازه‌ م‍ی‌خ‍واه‍د ای‍ن‌ ن‍ام» «آغوش من از سفر پر است» «کلاغ‌ها زبان گنجشک را نمی‌فهمند» نیز از دیگر آثار فریاد شیری است.


****

کتاب های علمی، تخیلی
در ژانر علمی، تخیلی کار نویسنگاه ایرانی کم تر به چشم میخورد. سعی کردیم از نویسندگان ایرانی در این ژانر کتابی را به شما معرفی کنیم:
«سريع‌تر از نور» رماني علمي - تخيلي است كه «محمدعلي حسنين» آن را نوشته و طراحي جلدش را «كوروش پارسانژاد» بر عهده داشته است.

«حسام مدرس» يك دانشجوي ايراني است كه در اتاق كوچك خود در شهر مديسون آمريكا خوابيده است كه ناگهان خود را در 1500 سال آينده مي‌بيند. آينده‌اي كه در آن پيشرفت‌هاي علمي بي‌نظير، تسخير فضا را به همراه داشته است و ...
نويسنده‌ي اين داستان علمي - تخيلي، دكتراي خود را از دانشگاه ايالتي ويسكانسين آمريكا دريافت كرده و دكتراي اصلي او در زمينه‌ي الكترونيك و دكتراهاي فرعي‌اش در زمينه فيزيك حالت جامد و مخابرات است.


****

رمان می خوانید؟
«كمي ديرتر»، تازه‌ ترين رمان سيد مهدي شجاعي، است. شجاعي در اين كتاب مساله انتظار را در امروزي‌ترين مناسبات جامعه همراه با جريان‌هاي مختلف تفكر در این زمینه به تصویر كشيده است. رمان «كمي ديرتر» در چهار فصل با نام‌های «زمستان»،‌ «پاييز»، «تابستان» و «بهار»، تحولي ديدگاهي و بينشي را درباره مفهوم انتظار بيان كرده است.

فصل اول اين كتاب توصيف مجلسي از جشن نيمه شعبان است كه در آن اقشار مختلفي دور هم جمع شده‌اند، ولي جواني برخلاف ديگران، خطاب به حضرت مهدي(عج) مي‌گويد «نيا...!» و همه به او اعتراض مي‌كنند...

****

نوروز باستاني در كتاب «جشن‌هاي ايران باستان»
كتاب «جشن‌هاي ايران باستان» با نوشته‌اي از كتيبه داريوش هخامنشي آغاز مي‌شود: «خداي بزرگ است اهورامزدا، آن كه اين زمين را آفريد، آن كه آن آسمان را آفريد، آن كه مردم را آفريد، آن كه شادي را براي مردم آفريد» و سپس مي‌نويسد: در ايران باستان، جشن‌هاي بسياري به پا مي‌شده و شادي نقش به‌سزايي در زندگي افراد جامعه داشته است. «جشن‌هاي ايران باستان» نوشته محمدحسين موسوي‌لر به جشن‌هاي فروردين، نوروز باستاني، هفت سين، سيزده به در، سبزه گره زدن و جشن فروردينگان مي‌پردازد و ديگر جشن‌هاي سال را برمي‌ شمارد./ق پ

ویژه نامه نوروز باشگاه خبرنگاران را اینجا ببینید/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار