وال استريت نامي مترادف با پول و قدرت و زد و بند و تلاش براي ثروت بيشتر بود.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، جنبش وال استريت پس از آغاز در سپتامبر سال ميلادي در طول عمر حدود 6 ماهه خود، مورد توجه بسياري از تحليلگران اقتصادي و سياسي قرار گرفته است، نكته جالب در اين ميان نظرات و تحليل هاي متفاوتي  است که عنوان مي شود برخي اين جنبش را به دليل پشتوانه هاي عميق اقتصادي، سياسي، حركتي جديد در راستاي فروپاشي نظام سرمايه داري عنوان مي كنند و برخي هم با استناد به عبور ايالت متحده از بحران هاي مشابه در سال ها آن آزادي خواهي و ليبراليسم معرفي مي كنند در داخل نيز برخي از صاحب نظران با بيان اينكه ويژگي نظام سرمايه داري، عبور از بحران ها است، قصد در بي اهميت جلوه دادن جنبش وال استريت دارند. از سويي تعدادي از كارشناسان نيز بحران را مترادف با تجزيه و فروپاشي و سلطه ايالت متحده مي دانند.
اما سوال اصلي آن است كه نام وال استريت چرا بر اين جنبش نامگذاري شد؟


وال استريت كه نامي مترادف با پول و قدرت و زد و بند و تلاش براي ثروت بيشتر بود اين خيابان در منهتن نيويورك بين منطقه برادوي و ايست ريود قرار دارد محل بازار بورس نيويورك بزرگترين بازار داد و ستد و بورس اوراق بهادار بازار بورس نزدك بازار بورس آمريكا بازار بورس تجاري نيويورك و ميز بازرگاني نيويورك است كه با قدمتي به 17 قرن هميشه داستان پرفراز و نشيبي داشته است روايت هاي مختلفي درباره نام گذاري وال استريت كه حالا در ميان مردم مشهوراست. برخي نام اين خيابان را كه حالا نماد اقتصادي آمريكا به حساب مي آيد برگرفته از واژه آلماني de wale stirite مي دانند اما برخي به استناد روايت ديگري آن را به نام خيابان ديوار يا وال استريت مي شناسد كه در قرن هفدهم مهاجران هلندي و الماني براي جلوگيري از حمله مهاجران انگليس يا سرخ پوستان در اين منطقه ديواري احداث كردند كه فشا نامگذاري اين خيابان شد.


وردربورس نيويورك علاوه بر نياز به راي اعضا مستلزم پرداخت پول براي خريدن جايگاه بود. در 1817 هر جايگاه 25 دلار و در 1827 اين جايگاه 100 دلار ارزش داشت.


در بين سال هاي 1785 تا 1790 نيويورك پايتخت ايالت متحده آمريكا بود و ساختمان مركزي فدرال در همين خيابان ساخته شد.


برگزاري مراسم سوگند ياد كردن جورج بوش نيز در اين خيابان بر شهرت آن افزود اما اتفاقاتي كه در چهار سال ركود بزرگ در اقتصاد آمريكا روي داد در طول تاريخ اين كشور بي سابقه بود. در طول مدت نزديك به 12 ميليون نفر از كار بي كار شده اند.


سال 1932 بيش از 32 ميليون نفردر خانوارهايي زندگي مي كردند كه هيچ يك از اعضاي آن شغل تمام وقت نداشت بين سال هاي 1929 تا 1932 توليدات صنعتي بيش از 45 درصد در امريكا كاهش يافت در همين مدت ساخت وساز مسكن در آمريكا نزديك به 80 درصد كاهش يافت و تعداد خانه هاي جديد ساخته شده در سال 1932 به يك پنجم اين تعداد در سال 1928 رسيد بيشتر از 80 سال از بزرگترين بحران اقتصادي وال استريت گذشته اما اكنون يك دوره ركود اقتصادي ديگر به اين خيابان بازگشته است اكنون معترضان آمريكايي عقيده دارند ثروتمنداني در وال استريت هميشه جايي براي خود دارند مي خواهند كه تمام مشكلات اين ركود را بر دوش 99 درصد مردم عادي بگذارند.


يك درصد جمعيت آمريكا كه پول و قدرت را در وال استريت در دست دارند اكنون پشت ديوار پناه گرفته اند تا 99 درصد مردم ديگر تا وال آن را پس بدهند و ديواري در نظام سرمايه داري كه از مردم عادي حفاظت نمي كند./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار