دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۵۸ بر اساس مصوبه شورایعالی انقلاب با ادغام 27 دانشکده، آموزشگاه و موسسه آموزش عالی و 2مجتمع آموزشی تاسیس شد.

باشگاه خبرنگاران –

دانشگاه علامه طباطبایی در سال ۱۳۵۸ بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب با ادغام بیست و هفت دانشکده، آموزشگاه و موسسه آموزش عالی در تهران دو مجتمع آموزشی بزرگ به نام‌های مجتمع دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی، مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی تاسیس شد. كه در سال ۱۳۶۳ این دو مجتمع ادغام شده و تحت عنوان دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی و مدیریت به حیات خود ادامه دادند.

در بدو امر، این دانشگاه دارای مراکز آموزشی شهرستان و همچنین رشته‌هایی غیر از علوم انسانی نيز بود؛ اما در سال ۱۳۶۶ با جدا شدن مراکز آموزشی شهرستان، دانشکده بهداشت و علوم پایه و کتابخانه مرکزی از دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه پیام نور تاسیس شد. که با دارا بودن نزدیک به ۱۵ هزار تن دانشجو و حدود ۵۰۰ نفر تن عضو هیئت علمی تمام وقت و ۸ دانشکده در حال فعالیت است.

علت نامگذاري دانشگاه به نام علامه طباطبايي

وي از مفاخر دانشمندان شیعه به علت تسلط و ارائه تفسیر کتابهای المیزان بعنوان مفسر قران شناخته شده و در میان فلاسفه ي مشهور اسلامی فیلسوفی نظریه پرداز بوده.این دانشگاه که به نام وي مزین است ،در اهداف و موفقیت هایی که در رشته های متنوع علوم انسانی دنبال می کند صاحب نام است.

 


چه کساني رياست اين دانشگاه را عهده‌دار شدند؟

علی شیخ الاسلامی، محسن خلیجی اسکویی، نجفقلی حبیبی و صدرالدین شریعتی به ترتيب رياست دانشگاه علامه طباطبایی را برعهده داشته اند.


اهداف دانشگاه

از اهداف تاسيس اين دانشگاه مي توان به ارتقای سطح علوم انسانی و اجتماعی، بهبود کمی و کیفی آموزش و پژوهش، مشارکت در بهبود نظام برنامه‏‌ریزی و مدیریت و تربیت نیروی انسانی متخصص و کاردان در تمامي حوزه هاي علوم انساني اشاره کرد.


علامه طباطبايي تنها دانشگاه تخصصي علوم انساني کشور

دانشگاه علامه طباطبایی اکنون به عنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور با 8 دانشکده و یک مؤسسه آموزش عالی و با 108 رشته و گرايش تحصيلي در حال فعاليت است.


دانشکده‌هاي اين دانشگاه در مرکز و شمال تهران گسترده شده‌اند. 412 نفر عضو هیأت علمی در اين دانشگاه به فعاليت مشغولند که با توجه به موقعيت علمي ممتاز، در مدیریت هاي کلان و اجرايي کشور حضور فعال دارند.


همکاری های علمی و فرهنگی در سطح بین المللی

دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه ایجاد و تحکیم روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه های خارج تفاهم نامه های همکاری مشترک علمی و فرهنگی منعقد کرده و از کشورهاي مختلف در تمام مقاطع تحصیلی دانشجو مي پذيرد.


خانه فرهنگ دانشجويان اين دانشگاه به منظور پرورش استعدادهای فرهنگی، هنری دانشجویان و گسترش انجمن های علمی، هنری و دانشجویی ایجاد و چاپ 80 نشریه دانشجویی در زمینه های مختلف توسط تشکلها، کانون ها و انجمن های علمی دانشجویی از جمله اهداف تشکيل اين خانه فرهنگ است./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار