پرتقالي ها هنگام تسلط بر سواحل جنوبي ايران تنباكو و توتون را با خود به ايران اوردند

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران،پرتغالیها اولین کشور اروپایی دریافت کننده و استعمال کننده مواد دخانی بوده اند و در هنگام تسلط بر سواحل جنوبی ایران این گیاه را با خود به ایران آورده اند.بنا بر روایت ديگر، توتون از راه ترکیه عثمانی وارد ایران شده است. ترکیه که یک کشور نیمه اروپایی است قبل از ایران مبتلا به دخانیات شده بود.

                                                             
گفته شده ساکنین مرزی ایران ضمن مراودات، دود کشیدن را از ترکهای عثمانی تقلید نموده اند و به همین دلیل به جای پیپ یا پایپ اروپایی، چپق بلند ترکی در ایران مورد استفاده قرار گرفته است (البته غلیان به طور یقین ابتکار خود ایرانیان است)
اولین کسی که بذر توتون سیگار را به ایران وارد کرد:
بذر توتون سیگار امروزی برای اولین بار به سال 1875 م. توسط شخصی به نام دکتر " استپان هاراطو نیاس " که در گیلان به " توصیه و تشویق " محمود خان ناصرالملک همدانی فرمانفرما " به ایران وارد شد.
بذر توتون سیگار امروزی برای اولین بار به سال 1875 م. توسط شخصی به نام دکتر " استپان هاراطو نیاس " که در گیلان به " حکیم فانوس ارمنی " معروف است با توصیه و تشویق " محمود خان ناصرالملک همدانی فرمانفرما " به ایران وارد شد بذر این توتونها ترابوزان، سامسون بود که از ترکیه وارد و به روش روسیه و ترکیه کشت آن معمول گردید و بعد از او، یک نفر یونانی بذر نوع سامسون را در بابل مازندران کشت کرد.
ابتدا کشت و خرید و فروش توتون آزاد و به طور نامنظم در ایران عملی می شد. در عصر سلطنت "ناصرالدین شاه" در سال 1269 شمسی امتیاز خرید و فروش و ساختن داخل و خارج کل توتون ایران به انحصار شخصی انگلیسی به نام سرگرد " رژی تالبوت " واگذار شد. این فرد توانست با پرداخت مبالغی رشوه به شخص شاه امتیاز انحصار دخانیات را برای مدت پنجاه سال تحصیل کند. با تقاضای چند تن از علما، " آیت الله میرزای شیرازی " مجتهد و مرجع تقلید شیعیان که مقیم سامره بود علیه امتیاز تنباکو دست به اقدام زد و چون از جانب حکومت توجهی به این مطلب نشد از سوی وی فتوای تحریم تنباکو صادر گردید.
مردم پس از صدور چنین فتوایی در منازل و قهوه خانه ها و حتی دربار ناصرالدین شاه، غلیانها را شکستند و چپقها را خرد کردند. مقاومت مردم در اثر اجرای دستور میرزای شیرازی، صاحب کمپانی رژی و دولت وقت را به شدت متوحش و ناراحت و عصبانی کرد تا جایی که ناگزیر مذاکراتی برای لغو قرار داد آغاز گردید و سرانجام در سال 1270 ه. ش. شرکت سرگرد مزبور با نام شرکت سهامی توتون شاهنشاهی ایران محدود با سرمایه 650000 لیره منحل و امتیاز نامه نامبرده ابطال شد و پس از این ماجرا بود که میرزای شیرازی مجددأ استعمال دخانیات را مجاز اعلام کرد .
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار