کاهش خطرات سندرم متابولیک با اصلاح شیوه زندگی

عضو مرکز تحقیقات بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اصلاح شیوه زندگی را بهترین راهکار به منظور کاهش خطرات ناشی از سندرم متابولیک عنوان کرد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر مجید غیور مبرهن، دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده 50 درصد زنان و 25 درصد مردان کشور مبتلا به سندرم متابولیک هستند اظهار داشت : بيماران دچار سندروم متابوليک داراي حداقل خصوصیاتی از جمله بالا بودن دور کمر (در مردان 102 سانتی ‌متر یا بیشتر و در زنان 88 سانتی‌ متر یا بیشتر)، بالابودن میزان تری ‌گلیسریدها، کاهش میزان کلسترول خوب (HDL) ( در مردان کمتر از 40 میلی ‌گرم در دسی‌ لیتر و در زنان کمتر از 50 میلی‌ گرم در دسی‌ لیتر)، بالا بودن فشار خون و بالا بودن میزان قند خون ناشتا هستند.

دانشیار گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: برخلاف برخي از کشورها که درصد ابتلاي به اين بيماري در مردان بيش از زنان است، در کشور ما خانم‌ها بيشتر دچار اين بيماري هستند و ريسک ابتلا به سکته قلبي در آنان بالاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، بروز سکته های قلبی و مغزی، ابتلا به دیابت، بیماریهای مفصلی و عدم تعادل هورمونی را از جمله عوارض ابتلا به سندروم متابولیک برشمرد.

دکتر مجید غیور مبرهن افزود : اصلاح سبک زندگی شامل حفظ وزن مطلوب و یا کاهش آن در صورت اضافخ بودن ، افزایش فعالیت بدنی ، استفاده از مواد غذایی سالم در تمامی گروهها و کاهش مصرف چربی اشباع‌شده، چربی‌های ترانس و کلسترول، کاهش مصرف غذاهای آماده و ورزش منظم حداقل 30 دقیقه در روز با شدن متوسط از اصول اولیه در کاهش خطرات سندروم متابولیک به شمار می رود./ح 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.