مدير كل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي در بازديد از وضعيت مديريت پسماندهاي بيمارستاني كلانشهر تبريز گفت:تلنبار زباله بدون مديريت در زباله گاههاي شهري و انتشار شيرابه زباله گاه مي تواند آلودگي شديدي را در يك منطقه وسيع برجاي گذارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگارن، بيوك رئيسي سرانه توليد زباله در استان را بالا دانسته و افزود: اين آمار در شهرها نزديك به 2 برابر روستاها و تقريبا 750 گرم براي هر نفر است. كه در تبريز به لحاظ مصرف گرايي بيشتر به طور متوسط هر نفر حدود 100 گرم زباله بيشتر در روز توليد مي كند.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان اولين گام براي مديريت موضوع را فرهنگسازي براي كاهش توليد زباله و پرهيز از اسراف و اجراي آنرا از وظايف محيط زيست و شهرداري دانسته و تشريح كرد: گام دوم تفكيك زباله و جدا كردن مواد قابل بازيافت آن هست كه در تبريز عمده قسمت زباله از نوع زباله ارگانيك بوده و مي تواند دوباره به چرخه حيات برگردد.
رئيسي با اشاره به پسماندهاي شيميايي ناشي از فعاليت هاي كشاورزي اضافه كرد: متاسفانه كشاورزان ، كود شيميايي را به دليل كمبود دانش به كود آلي ترجيح مي دهند و اين موضوع نياز به فرهنگسازي و تشويق كشاورزان براي استفاده بيشتر از اين كود هاي كمپوست دارد.
وي زباله هاي خطرناك صنعتي و فلزي را كه كمتر از 15درصد زباله ها را تشكيل مي دهند، بخش ديگري از چالش هاي مديريت پسماند استان دانسته و از نهايي شدن واگذاري محل اجراي لندفيل صنعتي استان خبر داد.
رئيسي با ابراز خرسندي از آماده شدن لندفيل جديد با سلولهاي بهداشتي در تبريز از همت مسئولان استان و تلاشگران شهرداري تبريز قدرداني كرده و گفت: اين لندفيل دومين لندفيل بزرگ استاندارد وبهداشتي كشور ميباشد.
مدير كل حفاظت محيط زيست با اشاره به قانون مديريت پسماندها تشريح كرد: برابر اين قانون، توليد كننده زباله بايستي متولي مديريت ، انتقال ، دفع و دفن آن باشد كه در اين خصوص بيمارستانها در اولويت توجه هستند زيرا آلودگي زباله هاي عفوني و فرآيند مديريت ، بي خطر سازي و دفع و دفن آن بسيار خطرناك است و نمي توان در مورد آن سهل انگاري كرد.
وي با اشاره به افزايش كمي برخي از زباله ها در ميان پسماندهاي شهري تشريح كرد: زباله هاي شيميايي مثل باطري ها و قطعات رايانه ها ، زباله هاي الكترونيكي و سموم نيز جزو پسماندهاي بسيار خطرناك است كه مديريت آن نبايستي با مديريت زباله هاي شهري آميخته شود .رئيسي تاكيد كرد: نبايد مديريت زباله هاي خطرناك آميخته با پسماندهاي شهري صورت پذيرد ولي فعلاً متولي مشخصي براي مديريت اينگونه پسماندها مشخص نشده و بايستي روش هاي نويني براي مديريت آن تدوين شود.
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار