مجله آتلانتيك در مقاله اي، هرگونه اقدام نظامي از سوي آمريكا و اسرائيل عليه ايران را منتفي دانست و گفت: حمله آمريكا به ايران، بي فكري و انجام اين حمله از سوي اسرائيل عليه ايران، حماقت است.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، "جيمز فالوز" مقاله نويس مجله آتلانتيك و نويسنده متن سخنراني هاي "جيمي كارتر" رئيس جمهور اسبق آمريكا، در مقاله اخير خود، به مسئله اقدام نظامي آمريكا و اسرائيل عليه ايران پرداخته و با مقايسه آن با حملات سابق آمريكا و اسرائيل عليه عراق و افغانستان و طالبان گفته است: در شرايط فعلي حمله آمريكا و اسرائيل به ايران اتفاق نخواهد افتاد.

"فالوز" حمله آمريكا به ايران را بي فكري اوباما يا هر رئيس جمهور ديگر آمريكا، دانسته و حمله اسرائيل به ايران را نيز حماقت راهبردي توصيف كرده و معتقد است؛ حتي نتانياهو هم سرانجام از انجام این کار منصرف خواهد شد.

"جيمز فالوز" كه در حال حاضر رئيس بخش رسانه در مركز مطالعات آمريكا در دانشگاه سيدني استراليا است، به مقايسه حمله آمريكا به ايران با جنگ هاي پيشين اين كشور پرداخته و مي نويسد: آن (حمله به ايران) را با تجاوز به عراق در سال 2003 مقايسه كنيد.

جامعه اطلاعاتي آمريكا، مرتكب اشتباه شده بود، اما نمايندگان نهادهاي اطلاعاتي، همگي به مردم گفتند؛ صدام با در اختيار داشتن تسليحات كشتار جمعي يك تهديد محسوب مي شود، ضمن آنكه نمايندگان ارتش آمريكا همگي متفق القول بودند كه حمله به عراق كاري آسان و شدني است، اما من همان زمان با هر دو تفكر مخالف بودم و با اين جنگ موافق نبودم، اما دولت وقت آمريكا گفت؛ اين جنگ لازم و امكانپذير است، ولي امروز جامعه اطلاعاتي آمريكا در مورد ادعاهاي خود در خصوص ايران، محتاط تر است و ارتش آمريكا نيز براي حمله به ايران خيلي مشتاق نيست.

* مقايسه با حمله به افغانستان در سال 2001:


نيازي به مقايسه نيست. پس از حملات 11 سپتامبر سال 2001، اتفاق نظر بسياري براي جنگ بود، به علاوه آنكه كنگره، بيشتر مردم آمريكا و بيشتر كشورهاي جهان نيز از اين حمله حمايت كردند.

*مقايسه با صدور دستور قتل اسامه بن لادن در سال 2011:
به نظر من آن تصميم گزينه شجاعانه اي براي اوباما بود، اما حمله به ايران بي فكري است.

*مقايسه با مداخله نظامي در ليبي در سال 2011:
اتحاديه عرب و ناتو در معرض حملات و اقدامات تلافي جويانه نبود (اما در مورد ايران اين مسئله صدق نمي كند)

برخلاف تمام موارد مذكور؛ بمباران ايران امور اقتصادي، ديپلماتيك، نظامي را به مخاطره مي اندازد. با توجه به بحران فعلي در افغانستان، مي توان پيش بيني كرد، در صورت حمله به ايران چه اتفاقات غير مترقبه اي رخ خواهد داد.

براي باراك اوباما و رئيس جمهوران عصر پيشرفته، قرار دادن كشور، ارتش و خود در معرض چنان پيامدهاي بي پايان و غير قابل پيش بيني، عاقلانه و برازنده نيست. در نيم قرن گذشته هم هيچ رئيس جمهوري چنين كاري نكرده است.

از طرف ديگر، حمله به ايران، خامي است. حمله غافلگيرانه اسرائيل به رآكتورهاي اوراسيك عراق در بيش از 30 سال گذشته براي مقابله با طرح هاي هسته اي صدام كافي بود، اما تصور اينكه تمام دستاوردهاي ايران مدرن با بمباران از بين برود، سادگي و خامي است و من فكر نمي كنم اين دولت (دولت اوباما) اين طور باشد.

بنابراين؛ من معتقدم هيچ حمله اي در كار نخواهد بود؛ زيرا اين كار مستلزم تفكرات ساده لوحانه اي است كه نه تنها اوباما بلكه هيچ يك از روساي جمهور آمريكاي مدرن واقعا به آن تن نخواهد داد.

از نظر من، جنگ عراق اشتباه راهبردي بزرگي بود، درست مانند جنگ ويتنام، اما اين دو اشتباه، اشتباهات"منطقي" بودند تا اينكه اشتباه "ناگهاني" باشند.
از طرف ديگر، به نظر من بمباران ايران براي اسرائيل نيز يك خطاي راهبردي است. آيا بنيامين نتانياهو با اين وجود آن را انجام مي دهد؟ در اين صورت اين دولت تمام اهداف بلندمدت كشور خود را به لحاظ راهبردي از بين خواهد برد.

"يوري اونري" (از كارشناسان آتلانتيك) مي گويد: هزار سال است كه ايران به هيچ كشوري حمله نكرده است.

وزير آموزش اسرائيل به درستي معتقد است؛ نتانياهو موفق شده توجه جهانيان را از مسئله فلسطينيان به مسئله ايران منحرف كند.

اوباما نيز در اصل به نتانياهو مي گويد؛ برو و تا جايي كه مي تواني با شهرك سازي مشغول شو، اما ايران را به بزرگترها واگذار.

و براي اين بزرگتر (آمريكا) پس از بحران افغانستان، آيا هيچ رئيس جمهوري وارد يك جنگ ديگر در خاورميانه خواهد شد و آيا آمريكائيان آن را خواهند پذيرفت؟ (به ياد داشته باشيد كه ايران 50 درصد بزرگتر و جمعيت آن هم 250 درصد جمعيت عراق است). مسلما جواب منفي است./ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار