در بین زنان باردار همیشه سوالاتی از این دست مطرح است که آیا در دوران بارداری می توانند با هواپیکا سفر کنند یا خیر؟ اگر می توانند از چه زمانی و با چه امکاناتی باید این سفر صورت بگیرد.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، برخی از مادران هنگام سفر نگرانی هایی از بابت خطر سقط جنین دارند که پزشکان می گویند در سه ماه اول بارداری پرواز با هواپیما ریسک و خطر سقط جنین در زنان باردار را بیشتر می کند چون در این دوره فشارهای داخل کابین هواپیما باعث می شود تا اکسیژن کمتری به مادر و جنین برسد از طرفی محققان آلمانی معتقدند پرواز با هواپیما هیچ خطری را برای سلامتی مادر و جنین ندارد مگر در شرایط ویژه و خاص مثل کم خونی شدید و اختلالات انعقادی و نارسایی های جفت که ممکن است خطر سقط را افزایش بدهد و مادران بارداری که در این شرایط قصد سفر با هواپیما را دارند باید حتماً با پزشک مشورت کنند.

*نکاتی که باید به آن توجه کرد

مادران باردار باید دقت کنند کمربند امینی را زیر شکن و روی ران هایشان ببندند از صندلی های کنار پنجره که راحت ترند استفاده کنند.

هر نیم ساعت چند قدم راه بروند یا عضلات پاها را به طور متناوب و بات قدرت منقبظ کنند تا مانع از تشکیل لخته های خون در سیاهرگ شود.

رطوبت اندک داخل هواپیما ممکن است موجب کم آبی بدن شود به همین دلیل نوشیدن مایعات را فراموش نکنند.

پزشکان و متخصصان توصیه می کنند بهترین زمان برای پرواز زنان باردار 3 ماه دوم بارداری است یعنی همان 18 تا 24 هفتگی در این دوره خطر سقط جنین یا زایمان زودرس به پائین ترین میزان خود می رسد این درحالیست که پزشکان پرواز پس از هفته سی و ششم را برای مادر و جنین خطرناک می دانند.

*آیا قرار گرفتن در معرض تابش نورها برای زنان باردار بلامانع است؟

در ارتفاعات میزان تابش پرتوها به بدن افزایش پیدا می کند و این مسئله ای است که خیلی از مادران باردار را نگران می کند آنها معمولا این سوال را از پزشکانشان می پرسند که آیا قرار گرفتن در معرض این پرتوها برای جنین مضر و زیان آور است، پزشکان آلمانی معتقدند زنان بارداری که به طور دائم با هواپیما سفر می کنند با قرار گرفتن در معرض این نورها احتمال سقط جنینشان تا 50 درصد افزایش پیدا می کند اما اثر این نورها در مورد یک سفر معمولی قابل چشم پوشی است.

پرتوشناسان و کارشناسان علوم کیهانی بر این باورند که تابش مقدار زیاد این پرتوها به بدن خطرناک است و به خصوص برای کودکان خطرات بیشتری را به دنبال دارد./عط

منبع: ماهنامه ایران
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار