یک هیات بلند پایه اقتصادی هند به سرپرستی رفیق احمد رییس فدراسیون سازمانهای صادراتی هند و 45 بازرگان شامگاه سه شنبه با مسوولین و فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی اصفهان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان؛رییس اتاق بازرگانی اصفهان دیروزدر آغاز این دیدار گفت: روابط ایران با کشور هندوستان در زمینه‌های مختلف فرهنگی و تجاری به بیش از یکهزار سال باز می گردد.

خسرو کسائیان استقلال هند از استعمار انگلیس به دست ماهتما گاندی را عامل مهم در توانمند شدن این کشور از نظر اقتصادی برشمرد و گفت: ثمره استقلال هند امروز در دستاوردهای بزرگ این کشور در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی قابل مشاهده است.

وی هندوستان را کشوری در حال توسعه که دارای رشد اقتصادی قابل توجهی است، نامید و گفت: اگر روابط معقول دو طرفه بین ایران و هند ایجاد شود می‌توانیم در زمینه واردات و صادرات کالا و خدمات همکاری‌های ایجاد کنیم.

« کسائیان» از مسوولان هیات تجاری هند خواست که روابط اقتصادی دو کشور را بر اساس قاعده برد- برد تعریف کنند و تصریح کرد : فعالان بازرگانی اصفهان خواستار واردات کالا و خدمات از هند می‌باشند و بویژه این کشور می‌تواند در صادرات مجدد (rexport) ایران نقش موثری ایفا کند.

وی اصفهان را بزرگترین استان صنعتی کشور معرفی کرد و گفت: حضور واحدهای صنعتی بزرگ و متوسط در این استان می‌تواند زمینه ایجاد مشتری خوبی برای کالاهای هندی باشد که این مهم نیازمند نزدیک‌تر شدن فعالان اقتصادی دو کشور به یکدیگر است.

رییس اتاق اصفهان تحریم بانکی ایران را یکی از مسایل پیش روی بازرگانان ایرانی برشمرد و گفت: کشور هند می‌تواند در این زمینه نقش موثری برای فعالان اقتصادی ایرانی ایفا کند و نیازهای واحدهای صنعتی را تامین سازد.

وی حضور هیات بلند پایه هندی در ایران را سرآغاز مجدد در روابط اقتصادی دو کشور دانست و گفت: دو کشور ایران و هند دارای مشترکات متعدد در زمینه‌های مختلف می‌باشند که این مشترکات می‌تواند به توسعه روابط اقتصادی دو کشور کمک کند.

«'رفیق احمد'» رییس فدراسیون سازمانهای صادراتی هند در این دیدار گفت: دو کشور ایران و هند دارای روابط قدیمی در زمینه‌های مختلف از زمان جاده ابریشم است.

وی تصریح کرد: همواره این ارتباط قدیمی زمینه ساز روابطی سالم و دو طرفه بین دو کشور ایجاد کرده است.

وی تولید ناخالص داخلی هند را 2 هزار میلیارد دلار در سال ذکر کرد و گفت : این کشور با رشد اقتصادی 8/7 و ادامه آن در سال 2017 به عنوان سومین اقتصاد جهان شناخته می‌شود.

وی حجم مبادلات تجاری هندوستان را بالغ بر 750 میلیارد دلار در سال ذکر کرد که 300 میلیارد آنرا صادرات و 450 میلیارد آنرا واردات تشکیل می‌دهد.

رفیق احمد اظهار داشت: مقدماتی که از طریق بانک مرکزی هند بعضا به صورت روپیه انجام شده باعث گشایش جدیدی در مبادلات تجاری بین هند و ایران شده است که این موضوع می‌تواند سطح مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش دهد.

رئیس فدراسیون سازمانهای صادراتی هند ارزش صادرات ایران به هند را 2 میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: هند 3 میلیارد دلار به ایران صادرات دارد که امیدواریم حدرسال آینده جم تجارت را به 15 میلیارد دلار برسانیم.

در پایان این جلسه تفاهم نامه بین اتاق بازرگانی اصفهان و فدراسیون صادرکنندگان هند با هدف توسعه روابط اقتصادی، اعزام هیات‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به امضای دو طرف رسید.

همچنین فعالان اقتصادی استان اصفهان با همتایان هندی به گفت و گو و مذاکره تجاری پرداختند . /س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.