نوشيدن آب، عفونت ادراري را كاهش مي‌دهد

نوشيدن يك ليوان آب هر يك ساعت يك مرتبه در طول روز، بروز عفونت ادراي را در سنين مختلف كاهش مي‌دهد.

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر اميرحسين اميرحيدري، اورولوژیست با بیان این که عفونت ادراري در دوران مختلف زندگي اعم از نوزادي، شيرخوارگي، كودكي، نوجواني و ميان‌سالي بروز پيدا مي‌كند، اظهار داشت: عفونت ادراري در دوران نوزادي در پسر بچه‌ها شايعتر از دختران است در حالي‌كه اين عارضه در سنين بالاتر در زنان نسبت به مردان از شيوع بيشتري برخوردار است.

دكتر اميرحسين اميرحيدري عنوان کرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد عفونت ادراري در پسراني كه ختنه نشده‌اند نسبت به پسران ختنه شده شايع‌تر است.

وی ميكروبECOLAY را شايع‌ترين ميكروب در بروز عفونت‌هاي اداري ذكر كرد و افزود: اين ميكروب در مدفوع زناني كه دچار عفونت ادراري هستند، بيشتر رشد مي‌كند به نحوي كه حدود 40 درصد زنان منبع عفونت را با خود دارند.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي يزد، كاهش سيستم ايمني بدن را در سنين ميان‌سالي از علل بروز عفونت ادراري در سنين ميان‌سالي عنوان كرد و گفت: افراد در اين سنين حتي به بي‌اختياري ادراري نيز مبتلا مي‌شوند.

وي آموزش را در پيشگيري از بروز عفونت ادراري موثر دانست و افزود: در مراكز تجمعي مثل مدارس، دختران از وضعيت سرويس‌هاي بهداشتي رضايت ندارند و در نهايت تا زمان رسیدن به منزل صبر می‌کنند که این امر از طرفي منجر به تكثير ميكروب و بروز بيماري عصبي مثانه در دختران مي‌شود كه عوارض جبران‌ناپذيري در آينده براي آنها خواهد داشت.

دکتر امیرحیدری توصيه كرد: زنان با سابقه عفونت ادراري به محض احساس و مشاهده علامت عفونت، خود درماني نكنند زیرا ميكروب‌ها به آنتي‌بيوتيك مقاوم شده و در آينده بارداري‌هاي با عوارض بالا را به ارمغان خواهد آورد.

وي تصريح كرد: در بررسي كه بين دو گروه زنان كه مرتب دچار عفونت ادراي بودند و زناني كه عفونتي نداشتند انجام شد، نشان داد برخي زنان تحمل ايجاد آلودگي بيش از ديگران را دارا هستند زیرا در ساختار سلول پوششي سيستم ادرار يك سري گيرنده‌هايي دارند كه مشابه آن در ميكروب‌ها وجود دارد و مخاط بدن اين گروه زنان جاذب ميكروب است.

این اورولوژیست یزدی ادامه داد: شايع‌ترين ميكروب مثانه به نام ECOLAY است كه آنتي ژني بنام آنتي ژن O دارد و هنگامي كه ميكروب، مدتي در مثانه باقي ماند، اين آنتي ژن خاصيت آنتي ژني خود را از دست مي‌دهد به عبارتي؛ ميكروب‌ها انحصارطلب بوده و كمتر پيش مي‌آيد كه يك عفونت با چند ميكروب مشاهده شود و مادام كه اين ميكروب بدون آنتي ژن در مثانه باشد، ميكروب بيماري‌زاي جديدي نمي‌تواند جايگزين شود.

وی ادامه داد: برخي افراد بر حسب تصادف در آزمايش كشت ادرار، عفونت ادراري بدون علامت در آنها تشخيص داده مي‌شود كه اگر تحت درمان قرار گيرند ممكن است بعداز گذشت يك يا دو هفته از اتمام درمان با علائم ادراي مراجعه كنند زیرا ميكروب جديد آلوده‌كننده قدرت بيماري‌زایي را در بدن آنها دارد.

دکتر امیرحیدری نوشيدن آب فراوان در طول روز، مشورت با متخصص مربوطه و عدم استفاده از روش‌هاي درمان خودسرانه را از نكات مهم در پيشگيري از بروز عفونت ادراري در افراد عنوان كرد.

وی مراجعه زنان به متخصص زنان قبل از ازدواج و بارداري، بررسي وضعيت مردان از نظر نطفه توسط اورولوژيست قبل از ازدواج، مراجعه زنان به متخصصان مجاري ادراري و كليه قبل از ازدواج و بارداري، عدم کنترل بیش از حد ادرار در افراد را از نكات قابل توجه در جلوگیری از بروز عفونت‌های ادراری بیان کرد./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار