تالابهای بین المللی نیازمند مرکز مدیریت منابع تالاب های بین المللی چغاخور، گندمان، علی آباد و سولقان در استان چهارمحال و بختیاری با قابلیت زادآوری، نقش مهمی در بقای گونه های گیاهی و جانوری دارند و ذخیره گاه مهمی برای این گونه ها به شمار می آیند

 

به گزارش خبرنگار بشگاه خبرنگاران؛مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری می گوید: وجود مرغزارها و گستره آبی تالاب های بین المللی این استان سبب شده است تا چهارمحال و بختیاری به یکی از شاهراه های مسیر کوچ پرندگان آبزی و مهاجر از استان های شمالی کشور و حوزه خلیج فارس تبدیل شود.

سعید یوسف پور با اشاره به وجود ذخایر ژنتیکی نادر در تالاب های چهارمحال و بختیاری، افزود: مرکز مدیریت تالاب ها سبب جلوگیری از هرگونه آسیب و تخریب به این منابع ارزشمند می شود.

مدیریت تالاب ها شامل فعالیت هایی است که برای جلوگیری از تخلفات شکار و صید، تخریب مناطق، بهره برداری از منابع و حفظ مرزهای منطقه در مقابل فعالیت های انسانی و صنعتی صورت می گیرد. 

تالاب های استان چهارمحال و بختیاری از جاذبه های با ارزش طبیعی این سرزمین به شمار می روند و دارای اهمیت گردشگری قابل توجهی برای مسافران هستند ویژگی مهم تالاب های چهارمحال و بختیاری نسبت به سایر تالاب های ایران قرار گرفتن آن ها در ارتفاع بیش از دو هزار متری است.

با وجود تهدیدات بسیار برای تالاب بین المللی گندمان از جمله آتش سوزی و خشکسالی، وجود4(چهار) تالاب بین المللی درشهرستان بروجن نظر کارشناسان ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی بر این بود که مرکز مدیریت تالاب چهارمحال و بختیاری در این شهرستان ساخته شود.

به گفته یوسف پور تاکنون مدیریت تالاب های این استان را اداره کل حفاظت محیط زیست در کنار سایر فعالیت های زیست محیطی برعهده داشته، اما وجود تالاب های بین المللی و جلوگیری از مسائل زیست محیطی ایجاد مرکز مدیریت تالاب ها را در این استان بیش از پیش ضروری ساخته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری می گوید: مرکز مدیریت تالاب های این استان جزو طرح هایی به شمار می رود که کلنگ این طرح یک بار در سال 88 و بار دوم در سفر چهارم هیأت دولت به چهارمحال و بختیاری در آبان امسال به دست محمدی زاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به زمین زده شد.

سعید یوسف پور افزود: حفظ و حراست از تالاب ها به صورت شبانه روزی، اسکان مأموران اجرایی، مدیریت، گشت و کنترل تالاب ها، اجرای تحقیقات علمی و آموزشی، مرکز پرنده نگری و بررسی حضور پرندگان در منطقه برای تهیه تقویم زیستی، بررسی و تهیه گزارش از نحوه زیست، زادآوری و لانه سازی از اهداف راه اندازی مرکز مدیریت تالاب ها در این استان است.

وي با اشاره به اینکه در سال 88 اعتباری برای ساخت مرکز مدیریت تالاب های این استان تعلق نگرفت، می گوید: در سفر چهارم هیأت دولت به این استان برای راه اندازی این مرکز بیش از 5 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شد که در صورت تأمین اعتبار تا پایان سال 92 به بهره برداری می رسد.

مرکز مدیریت تالاب های چهارمحال و بختیاری با وسعت هزار و 200 متر مربع و زیربنای 140 متر مکعب در حاشیه تالاب گندمان ساخته می شود. اما با وجود کلنگ زنی رسمی مرکز مدیریت تالاب های چهارمحال و بختیاری تاکنون ساخت آن آغاز نشده و احداث این مرکز در پیچ و خم بی برنامگی مسئولان راکد مانده است.

فرماندار شهرستان بروجن آغاز عملیات اجرایی مرکز مدیریت تالاب های چهارمحال و بختیاری را منوط به واگذاری زمین بیان می کند.

فتاح کرمی می گوید: سند این زمین به نام اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان بروجن ثبت نشده و این که زمین واگذار شده جزو زمین های ملی است یا خیر مشخص نیست. اما مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری می گوید: زمین در نظر گرفته شده برای ساخت مرکز مدیریت تالاب های استان جزو زمین های ملی است و برای واگذاری آن هیچ محدودیتی وجود ندارد.

عطاءالله ابراهیمی افزود: مهم ترین مشکل برای ساخت این مرکز کمبود اعتبار است و هزینه اجرای عملیات این طرح را نمی توان تنها از محل اعتبارات استانی تأمین کرد.

وي می گوید: برای ساخت مرکز مدیریت تالاب های استان 600 میلیون ریال اعتبار اولیه هزینه شده که این میزان برای تأمین آب و تجهیزاتی مانند موتورهای پمپاژ آب، لوله کشی ثابت و سیار در تالاب و ماشین آتش نشانی در نظر گرفته شده است.

ابراهیمی با اشاره به بی تفاوت بودن مسئولان کشور نسبت به حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، می گوید: در صورت تأمین اعتبار از محل اعتبارات ملی می توان مرکز مدیریت تالاب های چهارمحال و بختیاری را در موعد پیش بینی شده (پایان سال 92) به بهره برداری رساند.

حمیدرضا فروزنده معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی استانداری چهارمحال و بختیاری هم با اظهار بی اطلاعی از دلایل اجرا نشدن ساخت مرکز مدیریت تالاب های این استان می گوید: من نمی توانم جزئیات همه طرح های عمرانی این استان (هزار و 870طرح) را به خاطر بسپارم که در موقع درخواست اطلاعات علت اجرایی نشدن یک طرح شاخص هم چون مرکز مدیریت تالاب استان را توضیح دهم.

یوسف پور مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری همچنین نبود پیمانکار را از دلایل اصلی ساخته نشدن مرکز مدیریت تالاب های این استان می داند و می گوید: با وجود زمین و تأمین اعتبار اولیه هنوز قراردادی با پیمانکار برای آغاز ساخت این مرکز منعقد نشده است.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری هم می گوید: قبل از ایجاد مرکز مدیریت تالاب های این استان در تالاب بین المللی گندمان قرار بر ساخت پاسگاه محیط بانی بوده است و در موافقت نامه نهایی اعتباری برای ساخت این پاسگاه در نظر گرفته شده است.

محمود عیدی می افزاید: با تغییر نام پاسگاه محیط بانی به مرکز مدیریت تالاب ها اعتباری به این طرح تعلق نگرفت؛ اما در سفر چهارم هیأت دولت به چهارمحال و بختیاری مرکز مدیریت تالاب های استان کلنگ زنی و اعتبار ویژه ای برای ساخت آن در نظر گرفته شد.

وي می افزاید: اعتبار اولیه600میلیون ریال برای آغاز عملیات اجرایی مرکز مدیریت تالاب ها در سال 90 تخصیص یافته است و مناقصه برای واگذاری امور پیمانکاری این مرکز تا پایان دی امسال برگزار می شود.

معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری می گوید: با تخصیص اعتبار استانی از محل اعتبارات سال آینده این مرکز تا پایان سال 92 تکمیل و به بهره برداری می رسد.

به گفته عیدی تالاب های چهارمحال و بختیاری به عنوان فرصت سرمایه گذاری و جلوگیری از بروز خطراتی که سبب خشک شدن، آتش گرفتن و بیابانی شدن تالاب ها می شود به مطالعات و پژوهش های علمی نیازمند است؛ با راه اندازی مرکز مدیریت تالاب این امکان به صورت بالقوه به وجود می آید. /س

 
 
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.