«ناصر باکیده» دبیر دومین جشنواره ملی فیلم‌های صنعتی، با آغاز به کار هیئت انتخاب این جشنواره، در یک گفت‌وگوی تفصیلی به تشریح سیاست‌ها و برنامه‌های این رویداد سینمایی-صنعتی پرداخت.

 


به گزارش سرويس علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف، باکیده در ابتدای این گفت‌وگو اضافه شدن بخش‌های جدید را مهم‌ترین تفاوت این دوره جشنواره نسبت به نخستین دوره جشنواره در سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: دومین دوره جشنواره ملی فیلم صنعتی بر خلاف دوره پیش که شامل فیلم‌های مستند صنعتی می‌شد، در 6 بخش فیلم‌های مستند بلند صنعتی، مستند کوتاه صنعتی، مستند داستانی صنعتی، فیلم آموزشی صنعتی، کلیپ (نماهنگ) صنعتی و پویانمایی با موضوع صنعت برگزار خواهد شد.
باکیده در این گفت‌گو اظهار داشت: یکی دیگر از تفاوت‌ها، تمرکز برگزاری دومین دوره جشنواره چند سالن در دانشگاه صنعتی شریف است و برنامه‌های جشنواره در حداقل 10 استان کشور نیز در دانشگاه های اصلی مراکز استانی دنبال خواهد شد.
وی با اشاره به هدف جشنواره در ایجاد ارتباط بین فیلمسازان و فعالان حوزه هنر (به ویژه فیلم و سینما) و مدیران بخش های مختلف صنعتی کشور و ارتقاء سطح این ارتباط ها که منجر به ایجاد هم افزایی بین توسعه صنعتی و توسعه هنری کشور می‌شود، تأکید کرد: در این دوره فضای برگزاری جشنواره به سمت فضای دانشگاهی سوق داده شده است و در واقع، دبیرخانه دائمی جشنواره، تلاش کرده تا فضایی ایجاد کند و فیلم‌های صنعتی در حوزه‌های مرتبط با بحث علمی و صنعتی دیده شود.
باکیده گستردگی استقبال از فراخوان جشنواره دوم را ویژگی دیگر این دوره قلمداد می‌کند و می‌گوید: در این دوره 872 عنوان فیلم صنعتی با ترتیب زیر به دبیرخانه جشنواره رسیده است؛
فیلم‌های مستند کوتاه صنعتی 551 عنوان فیلم، فیلم‌های مستند بلند صنعتی 32 فیلم، فیلم‌های مستند داستانی 21 عنوان فیلم، نماهنگ‌های صنعتی 114 عنوان فیلم، آنونس و تیزر صنعتی 102 عنوان فیلم و انیمیشن صنعتی 52 عنوان فیلم.
وی اظهار داشت: امسال فیلمسازان شاخصی از چند نسل فیلمسازی (از محمدرضا مقدسیان تا فرشاد فدائیان فرشته‌حکمت، سعید تارازی، محمدعلی باشه‌آهنگر، آرش کردسالی، محمود مزرعتی، هوشنگ میرزایی، شهرام درخشان، تورج اصلانی و...) در جشنواره دوم حضور دارند و آثارشان را به بخش‌های مختلف جشنواره ارائه کرده اند.
باکیده همچنین شرکت های نفتی، شرکت های فولاد سازی و خودرو سازی، سازمان های هوا فضای، شرکتهای زیرمجموعه وزارت نیرو، مرکز ملی فرش ایران، صنایع کوچک و... را از جمله سازمان‌های متقاضی حضور در جشنواره دانست که فیلم‌هایی با موضوع صنعت را به جشنواره ارائه داده‌اند.
دبیر دومین جشنواره ملی فیلم صنعتی گفت: از آنجا که مستندسازی و معرفی فعالیت‌ها، توانمندی‌ها و دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف صنعتی، اساسی‌ترین هدف برگزاری جشنواره فیلم‌های صنعتی است و فرهنگ‌سازی و ارتقای غرور ملی و تقویت روحیه خودباوری از دیگر اهداف اصلی این جشنواره به شمار می‌آید، تصمیم بر این گرفته شد تا دومین دوره جشنواره، نمایشی مقتدر در سطح کل کشور داشته باشد.
وی درباره برپایی استانی دومین جشنواره ملی فیلم صنعتی گفت: در راه برگزاری این رویداد در استان‌های کشور، استانداری‌ها، صنایع دولتی و خصوصی حامی و پشتیبان جشنواره به همراه جهاد دانشگاهی صنعتی شریف، نقش داشته‌اند و این جشنواره حداقل در ده استان کشور برپا خواهد شد.
باکیده تصریح کرد: جشنواره علاوه بر این که فیلم‌ها را در تهران و برای مخاطبان تهرانی نمایش می‌دهد، هم‌زمان در مراکز استانی نیز آثار منتخبش را به نمایش می‌گذارد. ضمن این که برگزاری کارگاه های آموزشی و برنامه بازدید مستند سازان از مراکز صنعتی نیز در برنامه های استانی تدارک دیده شده که این بخش با همکاری صنایع مختلف برگزار خواهد شد.
باکیده در این گفت‌وگو با اشاره به این که هیئت انتخاب دومین دوره جشنواره فیلم‌های صنعتی از روز یکشنبه هفته جاری کار خود را شروع کرده، این هیئت را متشکل از آقایان سید مهدی طباطبایی‌پور مستندساز و مدیر فرهنگی، ناصر برهان‌آزاد محقق، پژوهشگر و مستندساز، مجید شیخ‌انصاری فیلمساز مستند و چهره دانشگاهی، محمدجواد لسانی مدیر تولید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مهدی عظیمی میرآبادی فیلمساز و قائم مقام اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد.
وی تأکید کرد: هیئت انتخاب جشنواره تا پایان فروردین ماه سال 1391 آثار راه یافته به بخش‌های رقابتی جشنواره را معرفی خواهند کرد.
باکیده گفت: از آنجا که محل اکران فیلم‌ها عموما به فضای دانشگاهی و صنعتی محدود خواهد شد، به نوعی هیئت انتخاب دست به انتخاب کیفی خواهد زد و آثاری را برخواهد گزید که شاخصه‌های علمی و صنعتی بارزتری داشته باشند.
وی درباره تعداد فیلم‌های بخش‌های مسابقه جشنواره گفت: تلاش داریم بر مبنای ظرفیت نمایش، حدود 15درصد از فیلم‌های رسیده را (در گونه‌های مختلف) به بخش مسابقه ارجاع دهیم.
وی همچنین خبر داد: دومین دوره جشنواره ملی فیلم‌های صنعتی از حداقل پنج سازمان صنعتی فعال در زمینه مستند سازی علمی و صنعتی به صورت مجزا تقدیر می‌کند.
به گفته باکیده، سالن های دانشگاه صنعتی شریف محل اکران فیلم‌های دومین جشنواره فیلم های صنعتی در تهران خواهد بود و در حاشیه این سالن‌ها با همکاری برخی مراکز مرتبط با صنعت و همچنین صنعت سینما، نمایشگاهی تخصصی برگزار خواهد شد.
باکیده با اشاره به شروع به کار رسمی دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم صنعتی، برگزاری گسترده دومین دوره جشنواره را یکی از دستاوردهای تشکیل و فعالیت این دبیرخانه عنوان کرد.
وی همچنین گفت: بانک فیلم دبیرخانه جشنواره فیلم صنعتی، بیش از 1200 عنوان فیلم مستند صنعتی را گردآوری کرده که در نوع خود حرکتی کم‌نظیر در سطح کشور به شمار می‌رود.
باکیده، انتشار کاتالوگ، نشریه و بولتن، کتاب تاریخ سینمای صنعتی در ایران و برپایی نمایشگاه عکس صنعتی و اقلام مرتبط با صنعت و اقلام تبلیغاتی را از دیگر برنامه‌های دبیرخانه دائمی در راه برپایی دومین دوره این رویداد قلمداد کرد.
دبیر دومین جشنواره ملی فیلم های صنعتی همچنین اعلام کرد که برای ارج‌گذاری به فعالیت اهالی رسانه، پس از ارزیابی دبیرخانه دائمی و وروابط عمومی جشنواره، گروهی از خبرنگاران و منتقدان فعال در زمینه پوشش رخدادهای مربوط به جشنواره در مدت باقی مانده تا آغاز این رویداد انتخاب خواهند شد تا در طول برپایی جشنواره، در سفرهای استانی در ماه اردیبهشت به همراه فیلمسازان صنعتی و هنرمندان، میهمان جشنواره در شهرهای مختلف باشند./ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.