قرارگرفتن روی صندلی اتومبیل در سفرهای طولانی باعث وارد شدن آسیب های جدی به دیسک های بین مهره ای و مفاصل ستون فقرات می شود.

شقایق احمدی فیزیوتراپیست و عضو انجمن فیزیولوژی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از مواردی که باعث تخریب مفاصل و آسیب به آنها و در نهایت آرتروز زودرس مفاصل می شود، قرار گرفتن در یک وضعیت ثابت در سفرهای طولانی مدت است.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: آرتروز مفصلی بیشتر در مفاصلی که وزن بدن را تحمل می کنند مانند مفصل زانو، مچ و ران و ستون فقرات ایجاد می شود و باعث درد می شود و علت آن نزدیک شدن سطوح مفصلی به همدیگر، کاهش فضای مفصلی سایش استخوان روی یکدیگر و همچنین تخریب نیمی یا کامل غضروف است.

احمدی یکی مهمترین علل ایجاد آرتروز زودرس را تکرار حرکات متوالی در دوره زمانی طولانی ذکر کرد و گفت: تکرار حرکات حتی در موارد بسایر معمولی و طبیعی مانند راه رفتن، بالا و پائین رفتن از پله ها، نشستن طولانی مدت پشت میز کار، نویسندگی و حتی نقاشی که در آنها یک حرکت به صورت تکرار شونده انجام می شود باعث وارد شدن ضربه های متعدد می شود و جمع جبری این نیروهای وارد شده مفصل را دچار تخریب و صدمه شدید می کند و بافت آن را از بین می برد و در نهایت فرد را به آرتروز زودرس مبتلا می کند.

وی در خصوص مهمترین راهکارهای پیشگیرانه  در ابتلا به آرتروز زودرس تصریح کرد: کاهش وزن، عدم قرارگرفتن در یک وضعیت ثابت در زمان طولانی و حفظ گودی کمر در هنگام نشستن از مهمترین راهکارهای پیشگیرانه در ابتلا به آرتروز زودرس است.

وی یادآور شد: یکی از بهترین درمان ها در موارد ابتلا به آرتروز تقویت عضلات مجاور مفاصل آسیب دیده است./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.