اثري متشكل از هفت سی دی و یک کتاب با عنوان«شناخت دستگاه هاي موسيقي ايراني» با تاليف و گردآوري محمدرضا فياض منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پايگاه اطلاع رساني موسيقي ايران، اين مجموعه كه از سوي موسسه فرهنگي هنري ماهور منتشر شده به بررسی تاریخی ـ هنری گرایش های موسیقی ایرانی در سده اخیر، ذکر سوابق این موسیقی و نیز نقطه نظرهایی نو و البته نه چندان اندک در حوزه شناخت و تبیین نظری این موسیقی اختصاص داده شده است.

سی ـ دی های اين مجموعه نيز حاوی روایت متن کتاب توسط سه راوی است که با نمونه های بسیار متنوع، بر گیرایی و درک بهتر مفاهيم آن افزوده است.

در مقدمه اين اثر آمده است: دستگاه هاي موسيقي ايراني چيستند؟ آيا شخص يا اشخاص معيني آنها را ساخته اند؟ چه زماني، به چه دليلي و به چه منظوري؟ چگونه مي توان آنها را از هم تشخيص داد؟ و پرسش هايي از اين دست همواره براي بسياري از شنوندگان موسيقي ايراني و در نگاه عام تر، براي همه علاقمندان به فرهنگ ايراني وجود داشته است.

در ادامه اين مقدمه آمده است: شناخت دستگاه هاي موسيقي ايراني كوششي است براي پاسخ گويي به آنها با نگاهي روز آمد. اين مجموعه حاوي بيش از صد مثال صوتي است كه توسط نوازندگان مجموعه با تار، سه تار و كمانچه اجرا شده است. اما علاوه بر اين، درج بيش از دويست نمونه از آثار طيف هاي گوناگون موسيقيدان هاي اين قرن با سبك ها و نگرش هاي متنوع موجب شده است شناخت دستگاه هاي موسيقي ايراني از يك مجموعه آموزشي صرف فراتر برود و در عين حال چشم اندازي بسيار كلي از موسيقي ايراني صد سال اخير به دست دهد./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار