مهرزاد دانش معتقد است يكي از بزرگترين مشكلات سينماي اهالي رسانه ورود افراد غيررسانه‌اي است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهرزاد دانش منتقد سینما در گفتگو با روابط عمومي سی امین دوره جشنواره ی بین المللی فیلم فجر در رابطه به عدم تمایل برخی هنرمندان برای حضور در نشست های خبری و اثرات منفی این نشست ها بر فروش فيلم‌ها زمان اکران گفت: بحث جشنواره، خواه ناخواه دارای بخش های این چنینی هم هست. من خودم به شخصه موافق نیستم که منتقد از ابزار هوکردن و ... بخواهد استفاده کند و البته موافق بودن یا نبودن من خیلی فرقی در این واقعیت ندارد چرا که این به هر حال یک بخشی از سنت ها و واقعیت های هر جشنواره است.

وی ادامه داد: شما جشنواره برلین، ونیز و کن را هم ببینید، همین است. مثلا فیلم "شیرین"عباس کیارستمی در جشنواره‌هاي معتبر جهاني هو کردند. بنابر این فقط مختص به جشنواره فجر یا منتقدان ایرانی نیست. این عادتی است که در جشنواره ها وجود دارد و فیلمسازی که می خواهد در جشنواره حضور داشته باشد باید تن به این بازی ها هم بدهد.

دانش در خصوص استفاده منتقد از ابزار نوشتن عنوان كرد: درست است که منتقد باید از قلم و کاغذ و ابزار خودش استفاده کند ولی به هر حال این بخشی از جشنواره است و اگر فیلمسازی بخواهد بگوید من فیلمم رابه خاطر فضاسازي‌هاي صورت گرفته در جشنواره شرکت نمی دهم باید بداند که این فضاسازی بخشی از جشنواره فيلم فجر است و اگر جشنواره را قبول دارد باید اینطور فضاسازی ها را هم بپذیرد .

وی هم چنین درباره ی سطح کیفی نشست هاي نقد و بررسي فيلم‌ها و افراد حاضر در آنها گفت : این یکی از آفت های جشنواره ماست. سطح نشست های فیلم ها آنقدر پایین است که نه منتقدهای جدی تر در آن حضور دارند و نه عوامل فیلم فضا را خیلی جدی می گیرند که در برابر فیلمشان پاسخگو باشند. البته این نکته را هم باید مد نظر داشت که با وجود حجم زیاد عواملی که آنجا می نشینند برای این جلسه ی نیم ساعته، از بازیگر کودک گرفته تا حتی مدیر تدارکات فیلم، آنقدر فضا سنگين است که کسی که آن وسط نشسته ناخود آگاه این وظیفه برایش ایجاد می شود که از همه ی این عوامل سوال کند و این وقت کم و تعداد آدم ها کمی فضا را ژورنالیستی می کند و افراد را از فضای نقد فیلم دور می کند .

اين منتقد افزود: فکر می کنم در همه جای دنیا هم کمتر نقد جدی در این نشست ها اتفاق می افتد و نگاه سطحی و سوال های عامیانه معمولا در اين جلسات حكم فرماست. من اصلاً فکر می کنم که بحث نقد جدی و تحلیل فیلم باید به فضای بعد از جشنواره منتقل شود و در فضای خود جشنواره جای این مسئله نیست . آنهایی هم که خیلی شتابزده ، در همان ایام و در فضاهایی مثل فضای مجازی فیلمی را نقد می کنند بیشتر مروري بر فيلم‌ها دارند. اگر کسی هم بخواهد خیلی قاطعانه در اين فضا صحبت کند چندان درست نیست .

وی در خصوص نحوه ی انتخاب مجریان این جلسات دامه داد: قطعا آن فرد اگر بخواهد هم نقد کند و هم جلسه گردانی ، باید اعتبار بالایی داشته باشد . اگر نویسنده ی کم مهارتی باشد یا فردی که گویش چندان مناسبی ندارد فضا را منفی خواهد کرد و برعکس کسی که قدرت بالاي تحلیل فیلم داشته باشد یا این قدرت را داشته باشد که بتواند فضای جذابی در آن نشست های نیم ساعته ایجاد کند فضا مثبت خواهد بود. انتخاب این آدم ها خیلی مهم هستند و متاسفانه این قضیه چندان جدی گرفته نمی شود و در دوره های مختلف بر حسب رفاقت ها و بعضی باند ها انتخاب می شود و گاهی هم نوبتی است و می گویند حالا نوبت این آدم هاست که بروند و آن بالا صحبت کنند .

دانش با توجه به 29 دوره برگزاري جشنواره فيلم فجر، در مورد برگزاري سي‌امين دوره جشنواره گفت: امیدوارم در دوره سي‌ام تحول وجود داشته باشد و به هر حال انسان به امید زنده است . نمي‌خواهم وارد جزييات جشنواره مانند نحوه داوري‌ها شوم، به هر حال هر گروهی که به عنوان داور فيلم‌ها را مي‌بينند نظرات متفاوتي دارند و ممكن است اين نظرات و به هر حال اعتراضاتی را در پي دارد. گاهی ممکن است سلیقه ها و گرایش های غیرسینمایی هم در این فضا دخالت داشته باشند که نتیجه خوبي ندارند.

وي در پايان خاطرنشان كرد: هر چقدر افراد حاضر در جشنواره به خصوص داوران، سینمایی تر باشند اعتبار داوری بالاتر می رود. سال گذشته شاهد بودیم که یک فرد غیرسینمایی وارد داوران شده بود و این مساله به داوری جشنواره لطمه زيادي زده بود. کاش این داوری طوری صورت بگیرد که همه ی صنوف سینمایی حضور مثبتی در آن داشته باشند و آدم هایی که عمدتاً در صنف های غيرسينمايي فعالیت می کنند وارد داوری فیلم و سینما نشوند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار