نشست خبري جبهه ايستادگي با حضور حجت‌الاسلام يدالله حبيبي دبيركل جبهه ايستادگي، ابوالقاسم رئوفيان مسئول کمیته استان‌ها جبهه ایستادگی و محسن روح‌الاميني عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام يدالله حبيبي دبيركل جبهه ايستادگي در نشست خبري جبهه ايستادگي با اشاره به اينكه راي مردم در اين انتخابات، راي به اصل نظام بوده است گفت: تجربه انتخابات گذشته نشان داده است كه با مشاركت بالا و شور و نشاطي كه مردم در انتخابات شركت كرده‌اند، هر بار تولدي جديد در جامعه روي داده و اين اثر خود را در باز توليد روحيه اجتماعي كشور گذاشته است.

حجت‌الاسلام حبيبي:جبهه ايستادگي رويكردي را كه در دور اول داشت را در دور دوم نيز عملي خواهد كرد

وي حضور مردم در انتخابات را هوشمندانه عنوان كرد و افزود: عده‌اي تهديد و عده‌ ديگر نيز قهر را استراتژي خود قرار داده بودند و تصورشان اين بود كه مشاركت مردم در اين انتخابات بالا نخواهد بود. از بعد خارجي نيز با توجه به اين‌كه همچنان در شرايط تهديد به سر مي‌بريم و دشمن تلاش مي‌كند از هر فرصتي براي ضربه زدن به نظام استفاده كند، اين انتخابات توانست راهگشا باشد و همچنان تاثير خود را خواهد داشت و وحدتي كه مردم از خود در اين انتخابات نشان دادند، در معادلات جهاني موثر خواهد بود.

حبيبي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه استراتژي جبهه ايستادگي در مرحله دوم انتخابات نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي چيست گفت: جبهه ايستادگي بر اساس همان تحليل و وظيفه‌اي كه براي خود قائل شد و در انتخابات شركت كرد، به همان دليل و با همان استراتژي در مرحله دوم نيز در انتخابات شركت خواهد كرد. ما در مرحله اول توفيقاتي خوبي داشته‌ايم و ادامه اين توفيقات نيز بايد تكميل شود و ما با همان شكل و روش در تهران و شهرستان‌هايي كه انتخابات به مرحله دوم كشيده شده است عمل خواهيم كرد و حتما ليست خواهيم داد.

*گلايه ي دبير كل جبهه ايستادگي از عملكرد رسانه ها در انتخابات

وي در ادامه از رسانه‌ها انتقاد كرد و گفت: رسانه‌ها نوعا تحت تاثير جبهه متحد و جبهه پايداري بوده‌اند، در حالي كه واقعيت چيز ديگري بود. معتقدم كه انعكاس اخبار از سوي رسانه‌ها منصفانه نبود و برخي استعدادها و قابليت‌هاي ديگر جريان‌ها را مورد بي‌مهري قرار دادند.

دبيركل جبهه ايستادگي درباره احتمال وحدت ميان جريان‌هاي مختلف اصولگرايي براي مرحله دوم انتخابات مجلس نيز پاسخ داد: با شناختي كه ما از جريان‌ها داريم، بعيد به نظر مي‌رسد كه وحدتي شكل بگيرد. جبهه ايستادگي رويكردي را كه در دور اول داشت، در اين رقابت و انتخاب اصلح ر ا در دور دوم نيز عملي خواهد كرد.

حبيبي افزود: در حالي كه همه تصور مي‌كردند كه رقابت تنها بايد بين دو جناح كاملا مخالف شكل بگيرد، اما انتخابات مجلس نهم ظرفيت جديدي معرفي كرد و رقابت بين جريان‌هاي اصولگرايي اتفاق افتاد. معتقدم در مجلس رفاقت بر رقابت غلبه خواهد كرد و اختلافات نگران كننده‌اي در مجلس نخواهيم داشت و اين هيچ منافاتي با رقابت ندارد.

وي در پاسخ به سوال ديگري تصريح كرد: جبهه ايستادگي تفكري است كه در يك ايستگاه انتخاباتي متوقف نخواهد شد و پس از مرحله دوم انتخابات مجلس، ظرفيت‌هاي جديد و گروه‌هايي كه مايلند در جبهه ايستادگي باشند را سازماندهي خواهد كرد و با برنامه‌اي جامع‌تري در انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم و شوراي شهر شركت خواهد داشت.

دبيركل جبهه ايستادگي در پاسخ به سوال ديگري گفت: مردم با حضور در اين انتخابات نظر خود را در مورد مجلس فعلي بيان كردند. با توجه به اين‌كه بيش از دو سوم نمايندگان فعلي مجلس ريزش داشته‌اند، مجلس آينده بايد اين مساله را تحليل كند تا بتواند پيام مردم را درك كند.

رئوفيان:ايستادگي انقلابي منافاتي با اصلاحات و سازندگي حقيقي ندارد

در ادامه اين نشست ابوالقاسم رئوفيان مسئول کمیته استان‌ها جبهه ایستادگی با اشاره به اينكه پيروزي كه در انتخابات 12 اسفند حاصل شد كام ايرانيان را در ايام نزديك به سال نو شيرين كرد گفت: اميد است كه مسوولان و منتخبين مردم در اين انتخابات با اجراي وظايف خود به ويژه قانونگذاري و نظارت، اين شيريني را مضاعف كنند.

اين عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي با بيان اين مطلب كه ايستادگي انقلابي منافاتي با اصلاحات و سازندگي حقيقي ندارد اظهار داشت: ملت ايران 33 سال است كه اصلاحات را تجربه كرده و در مقابل مشكلات مختلفي از جمله هشت سال جنگ و موضوع طبس، جريان فتنه و جريان انحرافي كه تمايل داشت انتخابات با حداقل مشاركت برگزار شود، ايستادگي كرده است در نتيجه ميتوان گفت اين پيروزي 12 اسفند نيز نتيجه اين ايستادگي‌ها بود.

*تلاش جریان انحرافی براي كمرنگ كردن مشاركت مردم در انتخابات ناكام ماند

رئوفیان در عین حال به جریان طبس، 8 سال جنگ تحمیلی، انفجار در ساختمان نخست وزیری و حزب جمهوری اسلامی، جریان فتنه و انحرافی اشاره کرد و گفت: جریان انحرافی تلاش می‌کرد انتخابات مجلس نهم با حداقل مشارکت برگزار شود تا بتواند به اهداف خود دست یابد اما ملت توطئه آنها را خنثی کرد.

مسئول کمیته استان‌ها جبهه ایستادگی با تأکید بر اینکه این جبهه در فهرست تهران و سایر حوزه‌های انتخابیه بیش از 180 نفر را مورد حمایت خود قرار داده، یادآور شد: از این تعداد 85 نفر در مرحله اول به مجلس راه یافتند که 33 نفر از آنها معرفی شده از سوی جبهه ایستادگی بودند و فقط نامشان در لیست این جبهه قرار داشت.

وي ادامه داد: پيش‌بيني ما اين است كه در مجلس نهم يك فراكسيون 40 نفره از اعضاي جبهه ايستادگي تشكيل دهيم و برنامه‌هايي كه در دست تدوين است در جهت بهبود و انجام وظايف مجلس ارائه كنيم.

* در وقت اضافه ليست مستقل ارائه داديم

اين عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي با تاكيد بر اينكه فعاليت ما در اين انتخابات به دليل استراتژي قائل به وحدت اصولگرايان  دير شروع شد  تصريح كرد: تلاشمان براي رسيدن به وحدت حداكثري بود، اما اين اتفاق نيفتاد و ما نه در دقيقه 90، بلكه در وقت اضافه تصميم گرفتيم كه ليست مستقلي ارائه دهيم.

رئوفیان با بیان اینکه جبهه متحد 203 نامزد را معرفی کرد که 92 نفر توانستند به مجلس راه یابند، افزود: جبهه پایداری نیز 148 نفر را مورد حمایت خود قرار داد اما ما با اینکه دیر شروع کردیم بیش از حد تصورمان نامزدهایمان وارد مجلس شدند.

*مجلس هشتم در انجام وظایف خود تاحدودی مماشات داشت

رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی با بیان اینکه مجلس هشتم و اواخر مجلس هفتم در انجام وظایف خود تاحدودی مماشات و عدول داشتند گفت: مجلس هشتم خیلی تلاش کرد نسبت به مسائلی که در دولت اتفاق می‌افتد پیشگیری به عمل آورد اما نشد و در حال حاضر 12 استیضاح ناموفق و 1800 سؤال از وزراء در مجلس وجود دارد.

*عدم انجام وظايف درست از سوي برخي نمايندگان مجلس هشتم دليل راي نياوردن آنان بود

وي افزود: دولتي‌ها تحليل‌شان اين بود كه كساني كه طرح سوال از رييس‌جمهور را مطرح كرده‌اند در انتخابات مجلس نهم راي نياوردند، در حالي كه شخصي كه بسيار پيگير سوال از رييس‌جمهور بود يعني آقاي مطهري، اگر تخريب‌هايي كه عليه ايشان صورت گرفت، نبود، جزء پنج نفر اول وارد مجلس مي‌شد، لذا يكي از دلايل راي نياوردن بيش از نيمي از نمايندگان فعلي مجلس به مجلس نهم به خاطر عدم انجام وظايف به درستي و چشم پوشيدن از آن‌ها از سوي اين نمايندگان بود.

* سوال از رئيس جمهور حق نمايندگان است

اين عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر طرح سوال از رئيس جمهور اينگونه پاسخ داد كه این سؤال حق نمایندگان است، اما برخی از حامیان دولت با آن مخالفت می‌کردند و همین مسئله موجب شد افکار عمومی نسبت به مجلس هشتم و عملکرد آن تکدر خاطر پیدا کند.

روح الاميني:راي نياوردن برخي افراد شاخص در حوزه‌هاي انتخابيه مختلف، داراي پيام است

بر اساس اين گزارش محسن روح‌الاميني در نشست خبري جبهه ايستادگي با اشاره به اينكه روز انتخابات خبرنگاري از من سوال كرد كه به نظر شما تيتر صبح 13 اسفند روزنامه‌ها چه خواهد بود و من گفتم "همه آمدند و ملت پيروز شد" و ديديم كه فرادا همين تيتر روزنامه هاب بود.

وي افزود: در يك جلسه دانشگاهي هم از من سوال كردند كه وضعيت افراد مشهور اصلاح‌طلب در مورد انتخابات چگونه خواهد بود كه من گفتم اگر مشاهير اصلاح‌طلبان نيايند اسمم را عوض مي‌كنم. به برادر رييس‌جمهور سابق گفته بودند كه شخصي چنين حرفي زده‌ است بدون اينكه اسم مرا ببرند و او گفته بود كه بگوييد سريع اسمش را عوض كند اما ديديم كه آنها در انتخابات شركت كردند و خوشبختانه من مجبور نشدم اسمم را عوض كنم.

اين عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي ادامه داد: كساني كه دنبال تحريم يا قهر بودند، متوجه شدند كه اين كارها فايده‌اي ندارد و تنها از كاروان انقلاب جا مي‌مانند و جز حاشيه‌نشيني و كنار رفتن چيزي براي آنها رقم نمي‌خورد.

*اميدواريم همان‌طوركه مردم ايستاده‌اند، خواص و مسئولان هم در ادامه راه انقلاب كم نياورند

روح‌الاميني با اشاره به ميزان مشاركت مردم در انتخابات گفت: همانطور كه بزرگان گفتند، مردم با وجود اينكه به بسياري از كاستي‌ها و مشكلات در كشور اذعان دارند، اما در انتخابات شركت كردند و صميمانه در ادامه راه انقلاب هستند و اين همان است كه مي‌گويند دل‌هاي مردم دست خداوند است. اميدواريم همان‌طوركه مردم ايستاده‌اند، خواص و مسئولان هم در ادامه راه انقلاب كم نياورند.

وي در پاسخ به پرسش يكي از خبرنگاران در مورد اينكه "آيا رقابت بين اصولگرايان در مجلس ممكن است مشكلاتي به وجود آورد يا نه؟" اظهار كرد: ما در يك پيچ تاريخي قرار داريم و بايد به يك درجه كمال از مردم‌سالاري ديني برسيم. همواره در ذهن ما وجود رقابت تخاصم‌گونه شكل گرفته است در حالي كه رقابت مي‌تواند مومنانه و رفيقانه نيز باشد اما بداخلاقي‌ها و رفتارهاي ناشايستي كه پيش از انتخابات شاهد بوديم حتما بايد اصلاح شود.

*مجلس آينده فراكسيون‌هاي مختلفي خواهد داشت

اين عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي تصريح كرد: مجلس آينده فراكسيون‌هاي مختلفي خواهد داشت كه در مصالح و منافع ملي ديدگاه‌هاي مشتركي دارند اما در برنامه‌ريزي‌ها، راه و روش‌ها رقابت جدي خواهند داشت كه البته اين را بايد به فال نيك گرفت و آغازگر اين مسير نيز مقام معظم رهبري بودند كه رقابت سالم را مطرح كردند و در واقع اين فضاي رقابت را ايشان گشودند و اجازه رويش‌هاي جديد داده شد كه جبهه ايستادگي، پايداري و صداي ملت از اين رويش‌هاي جديد هستند.

روح‌الاميني با بيان اينكه "پيام‌هايي كه از دوازده اسفند بايد گرفته شود، زياد است"، گفت: راي نياوردن برخي افراد شاخص در حوزه‌هاي انتخابيه مختلف، داراي پيام است. اين انتخابات حتي براي شوراي نگهبان كه صلاحيت برخي را در چند روز باقي مانده به انتخابات تاييد كرد نيز پيام دارد. دوازده اسفند براي مجريان دولت، مجلسي‌ها،‌ اصلاح‌طلبان، سنتي‌ها و حتي شوراي نگهبان پيام داشته است و معتقدم در شروع دوران جديدي هستيم كه يك مهندسي سياسي نو در آن شكل مي‌گيرد. اينكه مشاركت مردم در انتخابات اين دولت با دولت آقاي خاتمي يازده درصد تفاوت دارد نيز داراي پيام است.

وي در مورد چگونگي عملكرد مجلس آينده بويژه در دوران باقيمانده از دولت دهم، اظهار كرد: نظر همه دلسوزان و بزرگان نظام و مردم اين است كه كمك كنند تا از عمر باقيمانده از دولت فعلي به سلامت عبور كنيم اما اين خواست دلسوزان و مردم است و اينكه خود دولت تا چه اندازه احترام بگذارد و مشكلات و زاويه گرفتن‌هايي را كه ايجاد شده است، جبران كند، به دولت بستگي دارد.

*گفتمان انقلاب همچنان گفتمان مسلط در كشور است

اين عضو شوراي مركزي جبهه ايستادگي در پايان خاطرنشان كرد: دوازده اسفند پيام‌هاي مختلفي براي جريان‌ها و گروه‌هاي مختلفي داشت و در نتيجه هيچ شخص يا گروهي نمي‌تواند اين رفتار و حضور مردم را به نفع خود مصادره كند. گفتمان انقلاب همچنان گفتمان مسلط در كشور است و مردم بر اين عهد خود با انقلاب هم ايستاده‌اند، هم متحدند، هم پايدارند و به دنبال صداي ملت در خانه ملت مي‌‌گردند. /س3

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار