سيب زميني کشاورزان چهارمحال و بختياري به علت نبود خريدار و عدم خريد تضميني بر روي دست آنان مانده و در حال خراب شدن است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، هم اکنون بيش از70 هزار تن سيب زميني کشاورزان چهارمحال و بختياري در انبارهاي خانگي و سرخانه هاي اين استان و  اصفهان بدون خريدار باقي مانده و کشاورزان چهارمحال و بختياري را در روزهاي پاياني سال نگران کرده است.
يکي از کشاورزان اين استان که فارغ التحصيل رشته صنايع غذايي است مي گويد: در حال حاضر در  چهارمحال و بختياري خريد تضميني سيب زميني صورت نمي گيرد و کشاورزان اين استان براي نگهداري محصول شان در سردخانه ها به ازاي هر کيلوگرم 700ريال هزينه پرداخت مي کنند.
آقاي ربيعي با بيان اينکه قرارداد نگهداري سيب زميني در سردخانه ها هم تا 22 اسفند امسال به پايان مي رسد؛ افزود: با اين حال تاکنون هيچ کدام از مسئولان استان به مشکل ما رسيدگي نکرده اند.
کشاورز ديگري با در دست داشتن ابلاغيه دادگاه به دليل چک برگشتي پنج ميليون توماني مي گويد: براي پرداخت هزينه هاي کارگر و انبار و سردخانه و حمل و نقل، زمين کشاورزي و منزل خود را به فروش گذاشته است.
آقاي صيفي مي گويد: هزينه تمام شده براي توليد هر كيلوگرم سيب زميني حدود 220تومان است، در حالي كه دلالان آن را به قيمت 150 تا 160تومان مي خرند و قيمت پيشنهادي دولت هم براي خريد تضميني 130تا 140تومان است.
آقاي صادقي کشاورز سفيددشتي با بيان اين كه در حال حاضر در چهارمحال و بختياري خريد تضميني سيب زميني صورت نمي گيرد، مي گويد: فقط 20هزار تن از سيب زميني هاي توليدي استان به فروش رفته و بقيه در انبارها كه عمدتاً انبارهاي خانگي هستند در حال خراب شدن است.
معاون بهبود توليدات گياهي جهاد كشاورزي چهارمحال و بختياري مي گويد: عمده كشاورزان سيب زميني کار اين استان خرده مالك هستند و در زمين هاي يك يا دو هكتاري سيب زميني كشت مي كنند، بنابراين محصول كمتري توليد مي كنند و قادر به درجه بندي و بسته بندي محصول خود نيستند؛ در نتيجه به  راحتي نمي توانند محصول خود را به فروش برسانند و اين امر باعث مي شود يا ارزان تر به دلالان بفروشند و يا اينکه محصولشان در انبارها بماند.
مرتضي مرادي مي افزايد: بحث خريد تضميني محصولات كشاورزي حتي گندم هم كه محصولي اساسي محسوب مي شود به كلي منتفي شده؛ در نتيجه بازاريابي و فروش محصول براي كشاورز سخت تر شده است.
وي با بيان اين که سالانه بيش از 165هزار تن سيب زميني در چهارمحال و بختياري برداشت مي شود، مي گويد: بخش كمي از اين ميزان به مصرف خود استان مي رسد
 و حدود 26هزار تن هم به عنوان بذر در داخل و خارج استان استفاده مي شود، اما بخش عمده اي از توليد سيب زميني مازاد بر مصرف استان است كه بايد به استان هاي ديگر يا خارج از كشور صادر شود.
سرانه مصرف در استان 35 کيلوگرم است .
آقاي مرادي با اشاره به اين كه مشكل اصلي در خصوص همين سيب زميني هاي مازاد است، مي افزايد: با برنامه ريزي مي توان براي کشاورزان عمده کار کارت بازرگاني صادر کرد تا خود نسبت به صادرات محصولشان اقدام کنند.
مدير تعاون روستايي چهارمحال و بختياري هم مي گويد: در حال حاضر حدود 70 هزار تن سيب زميني بر روي دست کشاورزان چهارمحال و بختياري باقي مانده و خريد تضميني هم با توجه به قيمت پيشنهادي کشاورزان به ضرر تعاون روستايي است.
حافظ ياري مي افزايد: با اين که اداره تعاون روستايي استان چهارمحال و بختياري به دليل کاهش قيمت سيب زميني خريد تضميني سال 232،87 ميليون تومان به دولت بدهکار است، اما برنامه ريزي براي خريد توافقي سيب زميني کشاورزان اين استان در دستور کار قرار گرفته است که با در نظر گرفتن هزينه هايي نظير حمل و نقل، قيمت هر کيلوگرم خريد توافقي 121تومان خواهد بود، با اين حال کشاورزان حاضر به فروش محصول خود به اين قيمت نيستند.
او با بيان اين که کشاورزان بايد در کوتاه مدت به اندازه مصرف کشت کنند؛ مي گويد: در سراسر کشور سالانه حدود چهار ميليون تن سيب زميني به مصرف مي رسد که اگر بيشتر از اين توليد شود يا بايد زمينه براي صادرات اين محصول فراهم شود و يا اينکه صنايع تبديلي توسعه يابد.
ياري مي گويد: کشاورزان خود نرخ بازار را خراب مي کنند، عرضه زياد سيب زميني قيمت آن را کاهش مي دهد، با اين حال اگر بر روي دست کشاورزان باقي بماند مجدداً کشت و اين فرايند در سال آينده هم تکرار خواهد شد.
 چهارمحال و بختياري با سطح زير کشت پنج هزار هکتار و توليد سالانه 167 هزار تن سيب زميني، پس از استان هاي اردبيل، اصفهان، همدان، کرمان، فارس و کردستان قرار گرفته است.
عمده محصول سيب زميني چهارمحال و بختياري در بهار کاشته و در پاييز وارد بازار مي شود، هرساله سيب زميني کاران به اميد سودآوري بيشتر عملکرد توليد را در واحد سطح ارتقاء مي دهند، به طوري که متوسط توليد بين 30 تا 35 تن در هکتار متغير است و در بعضي زمين هاي کشاورزي به 80 تن در هکتار هم مي رسد، اما پس از برداشت محصول بدون خريدار بر روي دست کشاورزان باقي مي ماند./ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.