مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس از كاهش مرگ و مير نوزادان كمتر از يكماه در كشور به 2/11 در هزار تولد زنده خبرداد.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب‌دا، دكتر محمد اسماعيل مطلق در گردهمايي فوق‌تخصصان نوزادان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي سراسر كشور و انجمن نوزادان ايران ضمن اعلام اين خبر گفت: در حال حاضر ميزان مرگ كودكان زيريكسال به 18 در هزار تولد زنده، مرگ كودكان زير 5 سال به 20 در هزار تولد زنده و نوزادان زير يك ماه به 2/11 در هزار تولد زنده رسيده است.

وي خاطر نشان كرد: ميزان مرگ و مير نوزادان زير يكماه بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه 8 در هزار تولد زنده كاهش يابد.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس در ادامه به تشريح عوامل موثر در كاهش مرگ و مير نوزادان پرداخت و گفت: مراقبت‌هاي قبل از بارداري تاثير بسياري در كاهش مرگ و مير نوزادان دارد كه اين مراقبت‌ها از طريق كاهش بارداري‌هاي پرخطر در مادران و غربالگري مادران داراي سابقه فرزند با ناهنجاري‌هاي مادرزادي براي پيشگيري از تولد اين گونه فرزندان، ميسر مي‌شود.

وي همچنين دسترسي عادلانه در گروه آسيب‌پذير مادر و نوزاد به خدمات با كيفيت و اساسي مراقبت از مادر و نوزاد با استفاده از برنامه سطح‌بندي خدمات مادر و نوزاد و همچنين برنامه‌هاي تنظيم خانواده را از ديگر عوامل موثر بر كاهش مرگ ومير نوزادان عنوان كرد.

دكتر مطلق در ادامه با اشاره به اين كه اداره سلامت نوزادان فقط و فقط براي رسيدن به هدف كاهش مرگ و مير كودكان تاسيس شده است و منابع مالي قابل توجه‌اي براي نيل به اين هدف توسط وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تخصيص داده شده است، گفت: برنامه‌هاي سطح‌بندي خدمات پري ناتال، احياء نوزاد، مراقبت بحراني از نوزادان در معرض خطر، مراقبت آغوشي، نظام مراقبت مرگ پري‌ناتال، نظام مراقبت كنترل عفونت در بخش مراقبت ويژه نوزادان، بسته خدمتي نوزاد سالم داخل بيمارستاني و نظام مراقبت مشكلات تنفسي نوزادان در اين راستا تدوين و به مرحله اجرا رسيده است.

وي افزود: همچنين وزارت بهداشت در حال تدوين و اجراي بسته خدمتي نوزاد سالم خارج بيمارستاني، پيگيري شيرخواران پرخطر، انتقال نوزاد، نظام مراقبت تكاملي نوزادان در بخش مراقبت ويژه نوزادان و نظام مراقبت معنوي و رواني والدين در راستاي مراقبت ويژه نوزادان است.

مديركل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس در ادامه از اساتيد فوق تخصص نوزادان خواست تمام تلاش خود را براي رسيدن به هدف كاهش مرگ و مير نوزادان مطابق با برنامه پنجم توسعه، به منصه ظهور برسانند./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار