مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با بیان اینکه در این منطقه برای ایجاد ظرفیت تولید 10 میلیون تن فولاد هدفگذاری‌ شده است، گفت: تختال تولیدی توسط شرکت فولاد هرمزگان در کشور منحصربه‌فرد است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛مسعود هندیان دیروز ‌در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح کارخانه فولاد هرمزگان طی روزهای آینده اظهار داشت: در حال حاضر تعداد چهار باب کارخانه فولاد‌سازی (فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب، ‌صبا فولاد خلیج‌ فارس و مجتمع فولاد جنوب)‌ در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌ فارس احداث شده است.
وی افزود: ظرفیت فولاد هرمزگان برای یک میلیون و 650 هزار تن‌‌ آهن اسفنجی و 1.5 میلیون تختال ‌فولادی تعریف شده است.
این مسئول اظهار داشت: ظرفیت تولید کارخانه فولاد کاوه جنوب نیز برابر با 1.5 میلیون تن بیلت و یک میلیون و 850 هزار تن ‌آهن اسفنجی است.
به گفته هندیان، ظرفیت صبا فولاد خلیج فارس نیز به 1.5 میلیون تن بیلت و 1.5 میلیون تن‌آهن اسفنجی می‌رسد که با طرح توسعه فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب و صبا فولاد خلیج فارس شاهد افزایش تا 4.5 میلیون تن به ظرفیت فعلی به عنوان هدف نهایی هستیم.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس اضافه کرد: مجتمع فولاد جنوب نیز در حال حاضر با ظرفیت 200 هزار تن شمش فولاد ‌در حال تولید است.
هندیان افزود: شرکت فولاد ساحل خلیج‌ فارس و آریانای کیش برای ایجاد دو کارخانه فولادسازی در حال مذاکراه با مسئولان منطقه خلیج فارس هستند که با ورود این دو شرکت تا پایان برنامه پنجم مجموع ظرفیت تولید فولاد در این منطقه به 10 میلیون تن خواهد رسید.
وی گفت: شرکت فولاد هرمزگان که طی روزهای آینده به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد تنها تولید کننده تختال عریض به ضخامت 20 تا 25 سانتی متر، عرض 90 تا 200، طول 6 تا 12 متر و 46 تن وزن به عنوان سنگین‌ترین تختال کشور است.
هندیان افزود: میزان اشتغالزایی مجتمع فولاد هرمزگان با 3 هزار نفر شغل مستقیم و 12 هزار نفر به طور غیرمستقیم سبب کاهش سرانه بیکاری در استان هرمزگان خواهد شد.
وی گفت: در حال حاضر بیش از 48 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه خلیج فارس صورت پذیرفته و بیش از 55 هزار میلیارد ریال در زمینه صنایع انرژی‌بر، صنعتی و معدنی، پتروشیمی و زنجیره‌های صنایع پایین دستی و بالا دستی در مرحله تامین مالی یا انتخاب پیمانکار است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با اشاره به رسالت‌هایی که قانونگذار برای این منطقه تعریف کرده است، افزود: پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، برقراری‌ ارتباط تجاری بین‌المللی، تحرک در اقتصاد منطقه‌ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات کالاهای غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، ترانزیت و انتقال کالا به عنوان یک تکلیف تا رسیدن به هدف در این منطقه ادامه دارد.
هندیان با اشاره به توان تولیدی مجتمع فولاد هرمزگان گفت: تولید 1.5 میلیون تن تختال فولادی منجر به کاهش واردات، توسعه صادرات، جذب صنایع پایین دستی، افزایش مهارت‌های مدیریتی با هدف تربیت نیروی انسانی خلاق، جلوگیری از صادرات خام مواد معدنی با نگرش ایجاد ارزش افزوده، کمک می‌کند.
به گفته وی، افتتاح این پروژه ملی به دست "احمدی‌نژاد" نقطه عطفی در تاریخ ایران اسلامی، هرمزگان و منطقه ویژه خلیج فارس است.
این مسئول در پایان اظهار داشت: پروژه‌های دیگری نیز در منطقه ویژه در آستانه افتتاح است که با بهره‌مندی از آنها می‌توان شاهد افزایش شاخص‌های اقتصادی استان، ایجاد انگیزه در بین جوانان تحصیل کرده و تاثیر مثبت آن بر سبد اقتصادی جامعه در سطح ملی بود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.