يك روانپزشک گفت:برای اینکه کودک بداند والدین و دیگران از او چه انتظاری دارند و چگونه باید رفتار کند لازم است که حدود و قوانین برایش مشخص شود تا درچارچوب آنها رفتار کند.

دکتر مهدیه و ارشاد وزیریان متخصص اعصاب و روان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: تعیین قوانین از اصول مهم و اولیه در تربیت کودک است و کودک باید ابتدا از قوانین آگاه شود و سپس با تداوم انجام این قوانین به صورت مهارت مانند نظم و ترتیب در خانواده در خواهند آمد .

وی ادامه داد: لازم است که والدین در مورد یک رفتار نامناسب همیشه یک پاسخ ثابت داشته باشند که یکسان بودن پاسخ والدین باعث یادگیری رفتار صحیح او می شود.

وارث وزیریان تصریح کرد: تغییرات نظرهای والدین از یک زمان دیگر یا اختلاف بین والدین دررابطه با یک رفتار نامناسب باعث سردرگمی و در بعضی مواقع سوء استفاده کودک و ادامه رفتار نادرست می شود پس لازم است که والدین در مقابل رفتارهای نامناسب کودک از بازخوردهای فوری، همیشگی و قاطع استفاده کنند تا کودکان بتدریج مهارت و توانایی کنترل برخورد را بدست آورند.

اين متخصص اعصاب و روان بیان کرد: برای اینکه کودکان بدانند والدین و دیگران از او چه انتظاری دارند و چگونه باید رفتار کنند لازم است حدود و قوانین برایشان مشخص شوند تا درچارچوب آنها رفتار کنند.

وي  با اشاره به اصول مهم در قوانین عنوان کرد: قوانین باید به صورت مثبت بیان شوند و به کودکان بگویند که "چه کاری راباید انجام دهند" به جای آنکه گفته شود چه کاری را انجام ندهند بعنوان مثال باید گفته شود"آرام راه برو" ولی نگویند "نرو" پس باید قوانین به طور مثبت ادا شود.

وارث وزیریان افزود: هر چه قوانین ساده تر باشند انجام آنها برای کودک راحت تر است و نیز قوانین باید قابل تقویت شدن باشند و لازم است در صورت رعایت نشدن قانون پیامدی برای آن در نظر گرفت(به عنوان مثال می توان به محروم کردن از دیدن کارتون تلویزیون به دنبال انجام یک رفتار اشتباه اشاره کرد)

این متخصص  به اصول مهم دیگر در تعیین قوانین اشاره کرد و گفت: طی یک جلسه خانوادگی در مورد برخی از قوانین با خانواده تصمیم گیری کنید و از بحث مستقیم برای برخورد با قانون شکنی استفاده کنید و همچنین زمانی که یک کودک قوانین اساسی خانه را فراموش می کند می توان از بحث مستقیم استفاده کرد که برای انجام این کار باید به ترتیب ابتدا، توجه کودک را جلب کرد سپس گفتن مشکل به کودک به صورت توضیح مختصر که چرا این یک مشکل است و بعد، توضیح یا درخواست از کودک ،برای انجام یک رفتار مناسب  و سپس رفتار مناسب تمرین شود.

وی خاطر نشان کرد: لازم است که والدین در مقابل رفتارهای نامناسب کودک از بازخوردهای فوری،‌مستمر و همیشگی و قاطع استفاده کنند تاکودکان بتدریج مهارت و توانایی کنترل برخورد رابه دست آورند.

این روانپزشک به والدین تاکید کرد: سعی کنید زمانی را که می خواهید در مورد قوانین خانواده تصمیم گیری کنید کودک را نیز در تصمیم گیری خود دخالت دهید و وقتی قوانین برای کودک ساده و قابل فهم باشد انجام آنها راحت تر خواهد بود./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار