يك متخصص فیزیوتراپی گفت:گردن درد،‌کمر درد، انحنای غیر طبیعی ستون فقرات، افزایش غیر طبیعی انحنای ستون فقرات و حتی آسیب به رشته های عصبی از جمله این آسیب ها به شمار می رود.

معصومه سادات موسوی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مورد حمل کیفهای کوله ای توسط شانه افزود:‌اگر حمل کیفهای کوله ای توسط یک شانه انجام شود باعث وارد کردن فشار زیادی به طور نامتناسب و غیر همسان به این ستون شده و موجب انحنای غیر طبیعی در ستون فقرات می شود.

وی ادامه داد: این مسئله اگر چه در بالغان نیز حائز اهمیت است اما در کودکان بخاطر اینکه هنوز این مهره ها در حال رشد هستند بیشتر خودنمایی می کند و زمینه ساز اسکولیوز (انحنای غیر طبیعی به طرفین ) خواهد بود.

این متخصص اظهار کرد: کشیدگی حاصل از حمل کیف باعث آسیب های گذرا یا حتی ماندگاری در ریشه های عصبی شانه و دستها و همچنین ریشه های عصبی گردن خواهد شد.

موسوی تصریح کرد:‌سنگینی بیش از حد کیف که در اثر حمل کتابهای درسی و مسائل مدرسه مسئله ای نسبتا معمول است و به طور شایع دیده می شود همراه با حمل نامناسب و غیر اصولی آن اثرات بسیار منفی و ماندگاری بر مفاصله و ریشه های عصبی دارد.

وی ادامه داد: در شرایط یکسان و درمقایسه با کیفهای دستی می توان کوله های پشتی را سالم تر در نظر گرفت چرا که در صورت استفاده صحیح نیرو را به دو طرف منتقل می کند و به این دلیل اثرات منفی کمتری برای سلامتی بدن خواهد داشت.

این متخصص در خصوص انتخاب صحیح کوله پشتی گفت: مسئله مهم در انتخاب کوله پشتی مشخصات آن است و نباید فقط بر اساس زیبایی و مد تصمیم گیری کنیم و این چیزیست که متاسفانه معمولا در نظر گرفته نمی شود.

وی ادامه داد: هر چه انتشار نیروی های وارده توسط کوله پشتی به نواحی بدن بیشتر باشد بهتر خواهد بود یعنی باید نیروهای وارده به محلهای مختلف پخش شود تا اثرات نامطلوب و منفی آن کاهش یابد.

موسوی در خصوص اینکه کوله پشتی مناسب چه ویژگیهایی دارد اظهار کرد: کوله پشتی مناسب و خوب باید 2 بند شانه ای پهن و نرم داشته باشد که بتوان آنها را به راحتی روی شانه ها قرارداد.

این متخصص تاکید کرد: بند کمری نیز از جمله ضروریات یک کوله پشتی مناسب و خوب به شمار می رود.چرا که از انتقال تمام نیروی وزن به شانه ها جلوگیری می کند و به خصوص از ایجاد سوانح احتمالی درفرد مثلا درزمستان جلوگیری می کند.

وی یادآور شد: باید سعی شود کمترین میزان کتاب و لوازم تحریر با کیف یا کوله پشتی حمل شود و برای این هدف باید مسئولان مربوطه یا والدین کودک ابتکاراتی را انجام دهند.

این فیزیوتراپ تصریح کرد:‌باید به کودک خود آموزش دهیم که کوله پشتی خود را تا حد امکان به پشت خود بچسباند و از معلق نگه داشتن آن خودداری کند و همچنین باید از نگه داشتن کیف و کوله پشتی در دست یا بر روی شانه ها در سر صف جلوگیری کنند.

این متخصص در پاسخ به اینکه چه میزان وزنی برای کودکان سنگین است خاطر نشان کرد:‌ تحقیقات نشان داده است که وزن بالاتر از 10 تا 15 درصد وزن کودک برای او سنگین در نظر گرفته می شود و این درصد نمی تواند میزان دقیقی باشد چون بسیاری از کودکان تحمل این وزن را هم ندارند./ص
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار