كارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشكي مشهد کم خوابی و بی خوابی را یکی از شایعترین مشکلات در دوران سالمندی عنوان کرد .

به گزارش سرويس علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر محبوبه کیخا، كارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اینکه خواب کافی و راحت یکی از پایه های اصلی سلامت به شمار می رود اظهار داشت : با افزایش سن خواب شبانه کاهش و سبک تر می شود و این امر موجب بروز مشکلاتی برای سالمند می شود .

وی اختلال در اشتها، خستگي، كاهش توانايي انجام كارهايي كه به هماهنگي عضلاني نياز دارند مانند رانندگي و كارهاي منزل، سقوط، تحريك پذيري، اختلال در تمركز و قضاوت را از جمله عوارض اختلال در خواب در سالمندان برشمرد .

كارشناس برنامه سلامت سالمندان دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: ورزش كردن منظم به طور روزانه مانند پياده روي، اجتناب از خواب روزانه، گرفتن دوش آب گرم قبل از خواب، خوردن غذاي سبك به عنوان شام، مصرف كمتر مايعات در شب و پرهيز از مصرف چاي يا قهوه پس از شام، استفاده از تكنيك هاي آرام سازي در شروع خواب به ويژه در سالمندان مبتلا به اضطراب از جمله راهكارهاي مقابله با اختلال خواب در سالمندان است.

دکتر محبوبه کیخا با بيان اينكه بدون تجويز پزشك نبايد از داروهاي خواب آور استفاده كرد، افزود: مصرف خودسرانه دارو مي تواند خطرناك باشد و همچنين آثار نامطلوبي همچون افت وضعيت فشارخون، سقوط و بدنبال آن احتمال شكستگي، ضعف تنفسي، بروز حالت گيجي و اختلال در جهت يابي را افزايش مي دهد.

گفتنی سازمان بهداشت جهانی سال 2012 را با نام سلامت و سالمندی و با شعار زندگی سالم و طول عمر بیشتر نامگذاری کرده است و قرار است در این سال به سالمندان وسلامت این گروه سنی توجه یبشتری شود./ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار