معاون علمی رییس جمهور گفت: طبق قانون وظیفه وزارت بهداشت تامین تجهیزات پزشکی و داروست نه تولید آن ولی با همت وزیر بهداشت این وزارتخانه با شجاعت و موفقیت وارد کار تولید دارو و تجهیزات پزشکی شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر نسرین سلطانخواه، معاون علمی رییس جمهور افزود: البته وظیفه بهره گیری از توان متخصصان داخلی نیز بر عهده این وزارتخانه است. یعنی در مجموع این وزارتخانه دو وظیفه عام و خاص دارد که عبارت است از تامین دارو و تجهیزات پزشکی و بهره گیری درست از توان متخصصان داخلی، که این دو وظیفه لزوما" به معنی تولید این کالاها نیست.
وی گفت: لایحه حمایت از شرکت های دانش بنیان از سه سال پیش در معاونت علمی ریاست جمهوری و دولت مطرح و سپس تقدیم دولت شد که طی آن در سال 90 نیز اساسنامه صندوق نوآوری و شکوفایی به تصویب رسید.
وی ادامه داد: فکر کردیم که این صندوق که بزرگترین قانون حمایت از فعالیت های علمی پس از قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کشور است چگونه می تواند برای بودجه 3000 میلیاردتومانی خود طوری برنامه ریزی کند تا تمام توان علمی و فناوری کشور را برای تولید و کاربردی کردن پژوهش ها به میدان بیاورد، که پس از مطالعات بسیار یکی از جاهایی که مدنظر ما قرار گرفت، تولید دارو و تجهیزات پزشکی توسط متخصصان زبده وزارت بهداشت بود.
وی اضافه کرد: با شجاعتی که از دکتر دستجردی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سراغ داشتیم، ایشان به عنوان رییس جلسات شورای راهبردی این صندوق منصوب شد و از سال 88 قرارداد تولید تجهیزات پزشکی دائمی و یکبار مصرف منعقد شد.
معاون علمی رییس جمهور گفت: در سال 89 در بخش صادرات کالاهای دانش بنیان در سال 89 موفق شدیم 619 میلیون دلار و در سال 90 نیز 840 میلیون دلار صادرات داشته باشیم که این رقم در سال 91 باید به 2/1 میلیارد دلار برسد.
وی افزود: چشم امید ما برای رسیدن به این سقف بیشتر در بخش دارو و تجهیزات پزشکی است که زمینه آن وجود دارد، به طوری که در سال 86 یک میلیون دلار و در سال 90 توانستیه ایم 10 میلیون دلار تجهیزات پزشکی صادر کنیم.
وی صادرات تجهیزات پزشکی به اروپا را نشان دهنده کیفیت بالای این کالاها دانست و اظهار داشت: باید با اعمال سیاست هایی نظیر افزایش تعرفه واردات تجهیزات پزشکی یا توقف واردات آن، به رونق داخلی این تولیدات نیز کمک کنیم./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار