گردهمايي معاونين بندري و دريايي با حضور معاون امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و دريانوردي و برخي از مديران و كارشناسان با محورهاي آسيب شناسي عملكرد و پيمانكاري بندري، رقابت هاي منطقه اي و تاثيرپذيري بنادر كشور و اقدامات طرح هاي توسعه اي بنادر كشور و منطقه بحث و بررسي شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران در اين نشست محسن صادقي فر معاون امور بندري ضمن تشريح اقدامات صورت گرفته بخش بندري در بنادر كشور طي يك سال گذشته و تبيين اهداف سازمان براي سال 91 به مسائلي همچون وضعيت كنوني  حمل و نقل كانتينري در جهان، عملكرد بنادر كانتينري دنيا، وضعيت ناوگان جهاني، عملكرد خطوط كشتيراني كانتينري، وضعيت بندر شهيد رجايي، تردد كالا در مسيرهاي اصلي از طريق دريا و عملكرد ترمينال اپراتورهاي بين المللي پرداخت.
صادقي فر افزود: سهم حمل و نقل كانتينري از كل تجارت جهاني از طريق دريا در بنادر جهان در زمينه ي مواد نفتي با 2 هزار و 752 ميليون تن 33 درصد و در زمينه كالاهاي فله با 2 هزار و 333 ميليون تن 28 درصد و 347 ميليون TEV كانتينر، 16 درصد تجارت از طريق دريا انجام شده است.
معاون  امور بندري و مناطق ويژه سازمان بنادر و دريانوردي اظهار داشت: سهم عملكردي كانتينري بنادر منطقه خليج فارس در مقايسه با 100 بندر عمده كانتينري در ساير نقاط دنيا با حجم 24 ميليون و 400 هزار TEV از 460 ميليون TEV را 5 درصد اعلام كرد.
وي افزود: كشور ايران در عمليات كانتينري در بين بنادر جهان از لحاظ كشوري  رتبه بيست و چهارم را به خود اختصاص داده است.
صادقي فر با اشاره به ظرفيت 1.2 ميليارد تني ناوگان جهاني اظهار داشت: بيشترين سهم به ناوگان هاي فله با 37 درصد و ناوگان مواد نفتي با 35 درصد سهم جهاني اختصاص دارد.
وي ضمن ابراز خرسندي از رشد 13 درصدي بخش كانتينر در بنادر ايران گفت: در حال حاضر 51 خط كانتينري در بندر شهيد رجايي كالا مي فرستند و سهم عملكردي ترانشيپ در كل بنادر منطقه جبل علي با 58 درصد، بيشترين و شهيد رجايي با 3 درصد كمترين سهم ترانشيپ منطقه را به خود اختصاص دادند.
صادقي فر در پايان تصريح كرد: در 8 سال گذشته ميزان سرمايه گذاري توسط بخش خصوصي در بنادر كشور از ميزان سرمايه 154 ميليارد تومان به 2300 ميليارد تومان با 1386 درصد رشد همراه بوده است.
وي گفت: رشد عملكرد كانتينري در بندر شهيد رجايي از سال 83 تاكنون با 32 پله صعود از رتبه 76 به 44 ارتقا يافته است./ک
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار