دانشنامه سياسي/

ساختمان مجلس در بهارستان

ساختمان مجلس شوراي اسلامي در ميدان بهارستان تهران چه ويژگي‌هايي دارد؟ اين ساختمان از چه اجزايي تشكيل شده و مساحت آن چقدر است؟

به گزارش حوزه مجلس باشگاه خبرنگاران، ساختمان جديد مجلس شوراي اسلامي در مجموعه تاريخي بهارستان که يادمان و جلوه‌اي از انقلاب مشروطيت تا انقلاب اسلامي در اذهان مردم است و ريشه‌اي يکصدساله دارد، واقع شده است و يکي از ساختمانهاي متعدد اين مجموعه است.

ساير ساختمانهاي اين مجموعه شامل دفتر کار نمايندگان با مساحت 18000 متر مربع، ساختمان کميسيون‌ها با مساحت 16000 متر مربع، مجموعه مجلس شوراي ملي سابق با مساحت 8500 متر مربع، پارکينگ با مساحت 13000 متر مربع است که مجموعه آنها در محوطه‌اي به مساحت 15 هکتار واقع شده است.

كتابخانه مجلس شوراي اسلامي که در حال حاضر 480 هزار کتاب چاپي، 24 هزار کتاب خطي، بيش از 40 هزار مجلد نشريه و ميليون‌ها برگ سند در آن نگهداري مي‌شود، نهادي با سابقه نزديک به يك صد سال است كه بخش مهمي از ميراثِ ماندگارِ تمدنِ كهنسال و بزرگِ ايرانِ اسلامي را بر دوش مي‌كشد.

حجم هندسي تالار مجلس از خط‌الرأس به دو قسمت تقسيم و نظام ايستايي آن متکي بر دو ستون اصلي متقاطع است که در محل جايگاه اصلي قرار دارد که هرکدام تکيه گاه اصلي ديوار عظيم باربر تالار را تشکيل مي‌دهند و مرکز تالار که بلندترين ارتفاع را داراست، به طرف ساختمان تشريفات گرايش پيدا کرده است.

جايگاه مخصوص رياست محترم جمهور، هيأت رئيسه، هيأت دولت و شوراي نگهبان، اعضاي شوراي عالي قضايي کشور، فرماندهان ستاد مشترک و نيروهاي سپاه و غيره به طريقي استقرار يافته است که ارتباط آن با ساختمان تشريفات و دفتر رياست مجلس در کوتاهترين فاصله امکان‌پذير باشد.

ظرفيت جايگاه‌هاي مختلف ساختمان بهارستان به اين شرح است:
جايگاه رييس 1 نفر
هيئت رييسه 11 نفر
نمايندگان 600 نفر
شورا نگهبان 12 نفر
رييس جمهور 1 نفر
هيئت دولت 24نفر
ميهمانان خاص 24 نفر
تماشاچيان 1000 نفر
ميهمانان 140 نفر.
/س2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار