نتايج تحقيقات نشان مي دهند، مصرف دخانیات ابتلا به بیماری های لثه را تا شش برابر افزایش می دهد.

به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر عبدالله هروی مسئول بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: لثه سالم براي دريافت اکسيژن و مواد مغذي کافي و همچنين براي دفع ضايعات متابوليسمي از جمله دي اکسيد کربن ، به گردش خون متناسب نياز دارد . همچنين براي دفاع در مقابل عوامل عفونت زا، وجود گردش خون مناسب در لثه بسيار مهم است بنابراين در افراد سيگاري اين پروسه خون رساني دچار اختلال مي شود در نتيجه اين اختلال و عدم خون رساني کافي ، احتمال بروز بيماري لثه در اين افراد نسبت به افراد عادي 6 برابر مي شود.

وی خاطر نشان کرد : استعمال دخانیات از جمله سیگار و قلیان موجب مي شود که اکسيژن مورد نياز بافت لثه دچار تغيير و افت شود و اين کاهش اکسيژن موجب تغيير رنگ لثه متناسب با ميزان کمبود جريان خون مي شود.

دكتر هروی با بیان اینکه لثه سالم داراي رنگ صورتي روشن و قوام سفت است که به نسوج زيرين خود چسبيده است خاطر نشان کرد : در افراد سيگاري اغلب قوام لثه ضخيم شده و رنگ آن از صورتي روشن به صورتي رنگ پريده تا ارغواني تغيير مي يابد اين تغييرات به دليل تاثير سيگار کشيدن روي جريان خون مورد نياز لثه به وجود مي آيد .

وي درحال حاضر بيش از 15 تا 20 درصد مردم از بيماري هاي لثه از جمله پريود و نتايتيس رنج مي برند افزود : ابتلاء به بيماريهاي دهان از جمله عفونت بافت نگهدارنده دندان ،سرطان هاي دهان و بیماریهای لثه از دیگر عوارض استفاده از مواد دخانی به شمار می رود .

مسئول بهداشت دهان ودندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ترک استعمال دخانیات، مراجعه منظم و مستمر به دندانپزشک، حفظ سلامت دهان و دندان و مصرف میوه و سبزی را از جمله راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری های دهان برشمرد./عط

 

** براي مطرح كردن سوالات پزشكي خود اينجا را كليك كنيد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار