رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: طرح سوال از رييس جمهور، مسئله پيچيده‌اي نبوده و رفتاري دموكراتيك و منطقي محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران، علي لاريجاني رييس دستگاه قانون‌گذاري كشورمان شب گذشته در برنامه تلويزيوني گفت: از قبل از انتخابات 12 اسفند طوفاني بر پا شده بود كه شرايط داخلي كشور را نامناسب نشان مي‌داد و برپاكنندگان اين طوفان سعي در متزلزل جلوه دادن جايگاه ايران داشتند.

*** مجلس نهم بايد وقتش را به جاي حاشيه، صرف متن كند

وي در ادامه با اشاره به وظايف مجلس در پاسخ به مشاركت مردم در انتخابات گفت: مجلس آينده بايد وقتش را به جاي حاشيه، صرف متن كند. مشكلات اقتصادي نظير تورم، اشتغال و گراني از جمله مسائلي است كه بايد با همكاري مجلس، قوه قضاييه و قوه مجريه حل شود، از آن گذشته رونق اقتصادي نيز از طريق رونق كسب وكار و سرمايه گذاري بايد انجام شود.
 

لاريجاني افزود: در مسائل فرهنگي بايد داراي استراتژي روشني باشيم زيرا هميشه فرهنگ مي تواند موجب بهبود شرايط سياسي و اقتصادي كشور باشد. بنابراين هرچه فرهنگ ملموس تر و با ديانت عجين باشد براي مردم آرامش بخش تر و اطمينان آور تر خواهد بود.

وي با بيان اينكه مجلس هشتم از يك قوه منفكه خوبي برخوردار بود، افزود: افراد متخصصي در اين مجلس در قسمت هاي مختلف حضور داشتند و به خوبي عمل كردند.

رئيس مجلس هشتم با اشاره به اينكه برخي از كميسيون ها فعال و از بنيه تخصصي خوبي دارا بودند، اظهار داشت: در كميسيون هاي كشاورزي و اقتصادي، 5 تا 6 قانون مادر توليد، مورد تحقيق قرار گرفت و اما برخي ديگر از كميسيون ها ضعيف و برون‌داد خوبي نداشتند.

لاريجاني با بيان اين اينكه به طور كلي كميسيون‌هاي مجلس فعال بودند، خاطر نشان كرد: مجلس هشتم در مجموع از نظر تغيير در حدود، بيش از 300 قانون مهم را مورد تصويب قرار داد كه در برخي از آنها 120 الي 200 ماده در نظر گرفته شده بود.

وي با اشاره به اينكه قوانين مادري در مجلس هشتم تصويب شد تا شرايط كلي كشور را منظم كند، گفت: از نظر نظارت در اين مجلس شرايط جديدي وضع شد تا كميسيون ها با قدرت بيشتر بر مسائل نظارت كنند.

*** مجلس هشتم از نظر روحي و استقلال كاري، ممتاز بود

رئيس مجلس هشتم در ادامه گفت: اين مجلس از نظر روحي و استقلال كاري نسبت به گذشته ممتاز بود با وجود اينكه در برخي از موارد افرادي با عقايد مختلف وجود داشت به طور كلي بايد گفت كه مجلس هشتم منصفانه عمل كرد.

وي با بيان اينكه مجلس هشتم با درك همه شرايط بيروني و داخلي و حفظ استقلال عمل كرد، افزود: مجلس براي علاج حوادث ساخته شده است و ممكن است در برخي از موارد با خطا روبرو شده باشد ولي در كل با نگاه دقيقي اين حوادث را رصد كرد.
 

رئيس مجلس هشتم اضافه كرد: تنقيح قوانين يكي از كارهاي مهم و اساسي مجلس هشتم بود كه بايد ادامه آن در مجلس نهم دنبال و تكميل شود.

لاريجاني با بيان اينكه بايد متناسب با شرايط از مجلس انتظار داشت، تصريح كرد: مجلس هشتم در دوره‌اي بود كه بحران‌هايي همچون حوادث پس از انتخابات سال 88 در آن دنبال مي شد متناسب با مقتضيات زمان از نظر شرايط سياسي ايستادگي مي كرد و فضا را به سمت آرامش سوق مي داد.

وي با بيان اينكه مجلس هشتم با درك همه شرايط بيروني و داخلي و حفظ استقلال عمل كرد، افزود: مجلس براي علاج حوادث ساخته شده است و ممكن است در برخي از موارد با خطا روبرو شده باشد ولي در كل با نگاه دقيقي اين حوادث را رصد كرد.

وي با بيان اينكه در انتخابات مجلس توانمندي افراد تنها ملاك مورد نظر نيست به مسائل منطقه اي هم مي تواند موثر باشد افزود: مثلا در كميسيون هاي كشاورزي و قضايي كه جزء كميسيون هاي پركار مجلس بود افرادي با تخصص و تجربه بالايي وجود داشت كه در انتخابات رأي نياوردند و از سوي ديگر در كميسيون هاي كم كار، افرادي بودند كه حتي در مجلس راجع به يك ماده هم اظهار نظر نكرده اند ولي در انتخابات حائز رأي شدند.

*** ارائه يك ليست در انتخابات، بي‌معناست

لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه آرايش نيروهاي سياسي را چگونه ارزيابي مي كنيد، خاطر نشان كرد: ارائه يك ليست در عرصه انتخابات بي معنا است به طوري كه مهندسي سياسي كشور به گونه اي باشد كه افراد در طول سلايق قرار گيرند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در خصوص انگيزه نمايندگان براي ورود به كميسيون هاي تخصصي افزود: بعضي از كميسيون‌ها، مشتري زيادي دارند مثل كميسيون بودجه و انرژي و برخي همچون اصل 90 نمايندگان خواستار ورود به آن هستند.

رئيس مجلس هشتم تخصص نمايندگان رويكرد آباداني منطقه اي، سوابق اجرايي افراد در ورود به كميسيون ها موثر دانست و اضافه كرد: تقسيم بندي كميسيون‌ها با تجربه و تخصص افراد در ارتباط است به طوري كه برخي از كارها براي عده اي از نمايندگان جذاب و براي برخي ديگر اين گونه نيست.

*** نمره 15 لاريجاني به عملكرد مجلس هشتم

لاريجاني با بيان اينكه مجالس را از اول انقلاب بايد از نظر تقنين و نظارت مورد ارزيابي قرار داد گفت: از نظر كيفي به مجلس هشتم در خصوص تنقيح قوانين از 20 نمره بالاي 15 را مي توان داد.

رئيس مجلس  با اشاره به تأخير و ديركرد در ارائه لايحه بودجه از سوي دولت در زمان مقرر گفت: ناگزيريم براي دو ماه ابتدايي سال آينده تنخواهي در نظر بگيريم تا كسري برطرف شود و انشاءالله تا آخر ارديبهشت ماه سال 91 كار بودجه به اتمام خواهد رسيد.

لاريجاني درخصوص طرح سوال از رئيس جمهور خاطرنشان ساخت: طرح سوال از رييس جمهور مسئله پيچيده اي نيست به طوري كه اين رفتاري دموكراتيك و منطقي محسوب مي شود./س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار