مديركل نظارت و ارزيابي فراورده‌هاي آرايشي و بهداشتي سازمان غذا و داروي كشور از نصب برچسب اصالت كالا بر روي محصولات توليد داخل خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران خوزستان؛عبدالعظيم بهفر در حاشيه برگزاري كنگره نانوداروها _منطقه خوزستان_اظهار كرد: نانو يكي از حيطه‌هاي جديد علم است و مانند ديگر علوم، تهديدها و فرصت‌هايي را ايجاد مي‌كند؛ به همين دليل در كشورهاي پيشرفته براي توليد تركيبات نانو اثرات جانبي آن هم بررسي مي‌شود.

 

وي افزود: تركيبات نانو موجب بروز تغييراتي در لوازم آرايشي و بهداشتي شده و همين عامل موجب افزايش مقبوليت اين تركيبات در مردم و توليدكنندگان مي‌شود و علاقه به توليد اين فرآورده‌ها افزايش مي‌يابد؛ به عنوان مثال يك نوع كرم ضدآفتاب كه توسط ذرات نانو ساخته شده علاوه بر اين‌كه جذب پرتوهاي غيرمفيد خورشيد را كاهش مي‌دهد، موجب افزايش شفافيت پوست هم مي‌شود.

 

بهفر تصريح كرد: ‌ذارت نانو به دليل كوچك بودن نياز به بررسي بيشتري دارند و اين در حالي است كه قوانين و مقررات در همه كشورهاي دنيا در مورد فراورده‌هاي آرايشي و بهداشتي مناسب با ذرات نانو نيست. سم‌شناسي اين تركيبات اهميتي بسياري دارد، زيرا ممكن است اين تركيبات كوچك جذب شوند و مشكلاتي را در فرد ايجاد كنند.

 

مديركل نظارت بر فرآورده‌هاي آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت درباره توليد اين مواد تاكيد كرد: در حال حاضر در بخش توليد مواد و لوازم بهداشتي، علاوه بر تامين نياز كشور، صادرات هم انجام مي‌شود و به عنوان مثال انواع شوينده‌ها به كشورهاي ديگر صادر مي‌شوند؛ اين در حالي است كه در بخش لوازم آرايشي علي‌رغم اين‌كه كارخانه‌هاي بزرگي در كشور وجود دارد، اين ضعف وجود دارد كه مردم نگاه خوبي به توليدات داخلي ندارند و رسانه‌ها بايد اين ذهنيت را تغيير دهند.

 

وي با اشاره به نصب برچسب كنترل اصالت و سلامت بر روي لوازم آرايشي ادامه داد: اين برچسب تا پيش از اين تنها بر روي لوازم وارداتي نصب مي‌شد، ولي به تدريج نصب برچسب كنترل سلامت بر روي توليدات داخلي هم آغاز مي‌شود. بر روي اين برچسب‌ها يك كد 16 رقمي وجود دارد و مصرف‌كننده مي‌تواند از طريق ارسال اين كد به شماره پيامك نوشته شده بر روي برچسب از سلامت محصول اطمينان حاصل كند.

 

بهفر گفت: از طريق نصب برچسب‌هاي كنترلي بر روي لوازم آرايشي و بهداشتي نظارت در سطح عرضه به‌خوبي انجام مي‌شود و در نتيجه مي‌توان تخلفات موجود در بازار را به راحتي كشف كرد. در چنين شرايطي اگر تخلفي كشف شود مسئوليت آن برعهده توليدكننده است.

 

وي تاكيد كرد: شهروندان و رسانه‌ها بايد در اين زمينه با وزارت بهداشت همكاري كنند و با گزارش موارد تخلف، زمينه را براي برخورد با اين موارد فراهم كنند./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.