40تا 50 كيلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر،كوههايي در سمت چپ جاده نمايان است كه به كوههاي مينياتوري يا مريخي مشهورند و موجب زيبايي جاده و مناظر طبيعي استان سيستان بلوچستان شده است.

به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛حدود 40 تا 50 كيلومتر پس از چابهار به سمت بندرگواتر كوههايي در سمت چپ جاده نمايان است كه به كوههاي مينياتوري يا مريخي معروفند كه وجود اين كوهها با توجه به منظره كاملا متفاوتي كه در سمت راست جاده و روبه سوي دريا وجود دارد باعث شده تا يكي از زيباترين جاده ها و مناظر طبيعي استان سيستان و بلوچستان بوجود آيد.

                   

اين طبيعت به دليل عدم معرفي كمتر مورد بازديد قرار گرفته اند.اين كوهها كه از منحصر به فردترين كوههاي ايران است به ثبت و حفاظت محيط زيست نيز درنيامده اند تا حداقل از اين طريق نامش در فهرست مناظر زيبا و بي نظير ايران به جا گذاشته شود.

                  
كوههاي مريخي مناظري از كوههاي كره ماه را براي انسان تداعي مي كنند و جنس رسوبي آنها و همچنين فرسايش خاص كوهها موجب ايجاد شيارها و تراش هاي زيبايي شده است كه گويا نقاشي ماهر آنها را به تصوير كشيده است.

                 

اين كوهها چاك چاك هستند و شكل هاي نامانوسي دارند و فاقد پوشش گياهي هستند و به خاطر غيرعادي بودنشان در سال هاي اخير و در ميان گردشگران به كوههاي مريخي شهرت يافته اند.

                
شكل هاي نامانوس اين پديده ها ناشي از فرسايش سريع در برابر باد و باران است كه برخلاف فرسايش هاي ارام و طبيعي،‌مهلتي براي رويش گياهان باقي نمي گذارد و سرزمين را دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاك ها نشان مي دهد.

                

               

همچنين مقاومت نايكسان لايه هاي زمين‌،در اين منطقه ها گاه سبب شكل گيري ستون هايي با كلاهك هايي برسر يا كوههايي كه گويي با چاقو سر آنها را بريده اند،مي شود./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.