"سيمين دانشور" كه اميد را به دل بانوان داستان نويس ايران آورد،با كوچ خود اهالي قلم اين سرزمين را به سوگ نشاند.

علي شجاعي صائين،مديرعامل موسسه فرهنگي خانه كتاب در گفتگو با خبرنگار بخش ادب باشگاه خبرنگاران با اشاره به پيشگامي "سيمين دانشور" در حوزه فعاليت بانوان عرصه ادبيات داستاني گفت:نام "سيمين دانشور"يادآور حضور "جلال آل احمد" و ياد او تا هميشه در تاريخ ادبيات داستاني فارسي زبانان ماندگار خواهد بود.

وي دانشور را پشتوانه جلال آل احمد در نگارش آثاري چون "خسي در ميقات" دانست و گفت:در حدود 2 سال گذشته در حضور محسن پرويز و به همت سيد محمد حسيني،وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با "سيمين دانشور" ملاقاتي داشته و در آن به طرح مباحث فرهنگي پرداختيم.

مديرعامل موسسه فرهنگي" خانه كتاب" در بخش پاياني سختان خود اظهار داشت:در جمع بندي ادبيات داستااني نام سيمين كه همواره به لحاظ نوع نگرش اجتماعي در آثارش با ديگران متمايز بوده،در ميان بزرگان ادبيات داستاني جايگاه خود را حفظ كرده است.

منش و رفتار دانشور با نويسندگان جوان مشتاقانه بود

همچنين؛كامران شرفشاهي ،نويسنده درباره جايگاه "سيمين دانشور "در عرصه داستان نويسي ايراني گفت:دانشور كه به لحاظ شخصيت ادبي، اجتماعي،فرهنگي همواره مورد توجه بوده،جايگاه ادبي خود را با نگارش كتاب هايي چون "سووشون" و "به كي سلام كنم؟ "تثبيت كرد.

وي سيمين دانشور را به لحاظ هم نفسي و همراهي با جلال آل احمد مورد توجه دانست و افزود:چه بسا همين همراهي با آل احمد بر روي زندگي و آثار دانشور سايه افكنده است.

اين نويسنده با اشاره به تعظيم و تكريم هميشگي آل احمد از سيمين دانشور اظهار داشت:صبوري و استقامت دانشور در طول زندگي با آل احمد ستودني است.

شرفشاهي در ادامه تصريح كرد:دانشور با وجود جايگاه رفيع خود در عرصه نويسندگي،همواره ازآلودگي با مسايل حاشيه اي ابا داشته و مي‌كوشيد تا خلوت خود را به دور از جنجال ها و غوغاهاي دور و اطراف اهالي قلم حفظ كند.

وي منش و رفتار دانشور را با نويسندگان جوان همواره برخوردي مشتاقانه دانست و گفت:دانشور كوشش چشمگيري در ياري جوانان داستان نويس داشت.

اين نويسنده افزود:به طور يقين دانشور كه همواره در بين زنان نويسنده مايه اميدواري بوده و زمينه حضور با انگيزه بانوان نويسنده زيادي را در عرصه داستان نويسي ايجاد كرده است.

دانشور از لحاظ فكري بالاتر از جلال بود

همچنين؛اسدالله شعباني،داستان نويس حوزه ادبيات كودك و نوجوان با اشاره به ارادت ويژه خود به بانوي داستان نويسي ايران گفت: دانشور كه در تاريخ ادبيات ايران به عنوان زني فرهيخته و انديشمند معرفي شده،در حوزه ادبيات داستاني يكي از بزرگان بوده است.

وي به ارتباط غيرمستقيم خود با دانشور اشاره كرده و گفت:من همواره در قالب پيگيري اوضاع سلامتي دانشور و آثار وي با او ارتباط حرفه اي داشته ام.

اين داستان نويس به برتري فكري دانشور بر جلال آل احمد تاكيد كرده و خاطرنشان كرد:سيمين دانشور برخلاف روندكاري نويسندگان معاصر خود هرگز دچار هيجانات سياسي نشد./ه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار