بهار در ميان فصلهاي سال آرامش بخش ترين فصلها براي دل گشايي است، شهر تاريخي نراق در استان مرکزي نيز در ميان شهرهاي استان همين ويژگي را دارد، وقتي خسته از دود و ماشين مي شوي براي رسيدن به آرامش مي تواني سري به کوچه باغهاي نراق بزني.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران از اراك، در ميان 10 شهر استان مرکزي نراق داراي ويژگي هاي خاصي است که سفر به آن را دوست داشتني مي کند.بافت تاريخي نراق با ترکيبي از بناهاي تاريخي، معابر سنگ فرش و آب روان و باغهاي حاشيه آن آرامشي را براي ساکنان به همراه دارد که در جاي ديگري از شهرهاي کشور قابل مشاهده نيست.

از راه ابريشم گرفته تا آبشار گيسو، خانه فاضلين نراقي، امامزاده سليمان، امامزاده زبيده خاتون، امامزاده يحيي، بازار و کاروانسراي شمس السلطنه، آب انبار حاج عبدالباقي تاريخ نراق را تشکيل مي دهند.

اين شهر درجنوب استان مرکزي و جزو شهرهاي دليجان است و حدود 140 کيلومتر با اراک فاصله دارد.جمعيت اين شهر حدود چهار هزار نفر است و نکته جالب اين است که با وجود دانشگاه آزاد در اين شهر، شش هزار دانشجو وارد نراق شده اند که از سويي فرصت و در صورت نبود برنامه يک تهديد است.

نراق از شمال به کوه ال، از طرف مغرب در 18کيلومتري شهرستان دليجان، از جنوب در 20 کيلومتري روستاي سينقان و از شرق در 22 کيلومتري مشهد اردهال - مرقد مطهر امامزاده سلطانعلي فرزند امام محمد باقر(ع)- قرار گرفته است.

ارتفاع اين شهر از سطح دريا 1650 متر و مساحت آن با احتساب مزارع اطراف شهر حدود 70 کيلومتر مربع است.

آرامش اولين هديه نراق به گردشگران

نراق شهر کوچک و تاريخي است با داشتن فضاي تاريخي و دست نخورده از طراوت و آرامشي برخوردار است که هر مسافري را ساعت ها در دل آرام خود پناه مي دهد.

گذر در کوچه پس کوچه هاي اين شهر کوچک انسان را به دل تاريخ مي برد، دنيايي به دور از حساب و کتاب هاي امروزي.

هواي دلچسب خنک، سکوت و آرامش کوچه ها، شاخه هاي درختهايي که از حياط ها به ديوارهاي کاهگلي بيرون زده و به رهگذران سلام مي کنند، پله هاي بلند آب انبارهايي که تا عمق زمين مي رود و خنکاي آب را ميهمان برق چشمهاي آنها مي کند... مردم صميمي و ساده همه و همه خبر از گذشته گمشده اي است که دلتنگي را برطرف مي کند و لحظاتي را مي تواني فارغ از دود و ماشين تنفس کني.

زيبايي و تاريخي بودن اين شهر را مي توان با بافت قديمي يزد مقايسه کرد، شهري به دور از دود و ترافيک و ماشين.

سالانه بيش از 20 هزار نفر از نراق ديدن مي کنند

اين روزها نراق خود را براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي آماده كرده است.

آمار گردشگري استان حاکي است سالانه بيش از 20 هزار نفر از اين شهر بازديد مي کنند که البته قابليت آن بيش از اين آمار است.

بافت تاريخي اين شهر در قالب سه محله اصلي در بيش از 16 هکتار قرار دارد.

از سال 1383با همکاري شهرداري و شوراي شهر نراق احياي بافت قديم اين شهر آغاز و مرمت بخش هاي اصلي آن به پايان رسيد.

اکنون خانه فاضلين نراقي از مراجع تشيع و صاحب کتابهاي متعدد ديني احياء شده است و آماده استقبال از گردشگران است.اين شهر و تمام اجزاي تشکيل دهنده آن مانند، راه، مسجد، کوچه، بازار و... حفظ شده است، و از سوي ديگر، اين شهر در مسير مناطق گردشگري قم، اصفهان، دليجان قرار دارد و مي تواند به قطب گردشگري تبديل شود.

نراق قابليت ثبت جهاني دارد

براي تعريف نراق براي آنهايي که به آنجا نرفته اند مي توان به شهرهاي ديدني ماسوله و بافت قديمي يزد اشاره کرد و نراق شهري از اين دست ها شهرهاي قديمي با ديوارهاي کاهگلي است وبه گفته صاحب نظران، اين شهر قابليت ثبت جهاني دارد.

توجه به اين شهر و ايجاد زيرساختهاي گردشگري مي تواند رقم قابل توجهي به ارز آوري گردشگري استان اضافه کند.

استان مركزي زمينه هاي زيادي براي جذب توريسم دارد وتحقق زمينه هاي گردشگري استان نيازمند اعتبارات مناسب و جذب سرمايه گذار است که گامهايي در اين زمينه برداشته است اما کافي نيست./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran, Islamic Republic of
ناشناس
۰۹:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
اراک