معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی كشور گفت: طی هشت سال گذشته میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بنادر كشور با یك هزار و 386 درصد رشد به 23 هزار میلیارد ریال رسید.

 

'به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محسن صادقی فر' روز شنبه در گردهمایی معاونین بندری و دریایی كشور در چابهار با اشاره به عملكرد بنادر كشور طی هشت ماه نخست امسال گفت: در این مدت میزان تخلیه و بارگیری مواد نفتی و غیر نفتی در بنادر كشور 89 میلیون و 700 هزار تن بود.

وی با بیان اینكه از این میزان هشت میلیون و 600 هزار تن صادرات مواد نفتی بود كه نسبت به مدت مشابه پارسال 31/8 درصد رشد داشت، گفت: همچنین دو میلیون و 400 هزار تن ترانشیپ غیر نفتی انجام شد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5/8 درصد رشد داشت و كاپوتاژ مواد غیر نفتی نیز با 7/5 درصد رشد به پنج میلیون و 300 هزار تن رسید.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران در عملیات كانتینری در بین بنادر جهان به لحاظ كشوری رتبه بیست و چهارم را دارد و رشد عملكرد كانتینری در بندر شهید رجایی از سال 83 تاكنون با 32 پله صعود به رتبه 44 دنیا ارتقا یافت.

صادقی فر با بیان اینكه تجارت دریایی كالا در دنیا طی چهل سال گذشته از دو میلیارد و 556 میلیون تن به هشت میلیارد و 408 میلیون تن رسیده است، افزود: ایران با مزیت بالا در امور دریانوردی باید از سهم بیشتری در این تجارت برخوردار شود.

وی اظهار داشت: نیاز روز افزون به تجارت دریایی، كشورهای مختلف را تشویق به ساخت كشتی های بزرگ كرده است به گونه ای كه قدرت های اقتصادی به شركت های معتبر سفارش ساخت كشتی های بزرگ را داده اند و فقط در سال جاری ساخت 179 هزار فروند كشتی كانتینری ثبت سفارش شده است .

وی با بیان اینكه بنادر ایران باید برای پهلوگیری كشتی های غول پیكر توسعه و تجهیز شوند تا در گردونه رقابت تجاری حذف نشوند، گفت: ایران به لحاظ وضعیت ناوگان دریایی رتبه هفدهم دنیا، اول خاورمیانه و دوازدهم آسیا را دارد.

وی بیان داشت: بیشترین سهم عملكردی ترانشیپ در كل بنادر خاورمیانه را بندر 'جبل علی' با 58 درصد دارد و 24 خطوط كشتیرانی از اقصی نقاط دنیا به بنادر ایران تردد دارند.

گردهمایی معاونین بندری و دریایی با حضور مسوولان و كارشناسان به منظور بررسی آخرین وضعیت پیشرفت اهداف بخش بندری و تشریح وضعیت اهداف سال 91 - 90 با محور قرار گرفتن آسیب شناسی عملكرد و نیز اقدامات طرحهای توسعه ای بنادر كشور در چابهار برگزار می شود./س

 

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.