گفتگوي ويژه خبري شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين ابراهيم رئيسي و آيت الله دري نجف آبادي از اعضاي هيئت رئيسه خبرگان رهبري به بررسي موضوعات مطرح شده در يازدهمين اجلاس خبرگان رهبري پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، نزديك به 20 سال از تشكيل مجلس خبرگان مي گذرد و مجلس كه چندين وظيفه مهم و حياتي دارد؛ اکنون اين مجلس چهارمين دوره فعاليت خود را تجربه مي‌كند، يازدهمين اجلاس سالانه آن با صدور بيانيه اي به كار خود خاتمه داده است در اين اجلاس دو روزه سخنراني‌هاي متعدد و نشست‌هاي گوناگوني برگزار شده بود، سخنراني‌هايي كه درباره مسائل مهم روز ايران و جهان بوده است.
آيت الله دري نجف آبادي با اشاره به مطرح شدن برخي مسائل مهم در اجلاس سالانه چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري گفت:‌ در اين اجلاس 3 نفر از شخصيت‌هاي برجسته كشوري براي سه موضوع بسيار مهم دعوت شده بودند، سخنراني خود رياست مجلس خبرگان، 15 سخنراني نمايندگان خبرگان در اين 4 اجلاس و يك مصوبه و يك بيانيه پاياني با 10 محور تقديم شد و تقريباً روح و جوهره بيانيه، جوهره مجموع ديدگاه هاي خبرگان در مسائل داخلي، فرهنگي و اقتصادي و در مسائل بين الملل و در مقابله با توطئه ها و دسيسه هاي آمريكا و رژيم صهيونيستي در دنياي اسلام بود.
وي افزود: مجلس خبرگان بر دو موضوع اساسي، تاكيد بسياري داشتند؛ از طرفي تشكر و تقدير فراوان از ملت شريف‌ ايران كه هم در روز 22 بهمن حماسه‌اي تازه آفريدند و هم در روز 12 ا سفند با حضور خود در پاي صندوق هاي راي، عظمت انقلاب خود را به جهانيان نشان دادند و از طرف ديگر نيز تشكر و تقدير از مقام معظم رهبري براي هدايت، جامعه نگري و زمينه سازي اين حماسه بزرگ و افتخار آفرين و عزتمند به عمل آمد.
حجت الاسلام و المسلمين رئيسي نيز در ادامه اين برنامه با اشاره به وظيفه مهم نمايندگان خبرگان رهبري تصريح كرد: مجلس خبرگان بر طبق قانون اساسي، تضمين كننده جمهوريت و اسلامي بودن نظام مقدس است و از سوي ديگر خبرگان رهبري كه با راي مردم به مجلس راه پيدا مي كنند وظيفه مهم تعيين رهبري را عهده‌دارند.
وي تصريح کرد: در شرايطي كه كشور با مسئله اي همچون آن چيزي كه در زمان امام خميني(ره) پيش آمده بود مواجه مي شود خبرگان رهبري براي حفظ ارزش‌هاي اسلام و انقلاب و رفع دغدغه مردم و همچنين در جهت تداوم انقلاب اسلامي، تلاش فراواني كرده‌اند.
رئيسي خاطرنشان كرد: مجلس خبرگان براي حفظ قانون اساسي و حفظ اسلامي بودن نظام كه در راس و بنياد آن ولايت فقيه قرار دارد هميشه آماده است.
نجف آبادي در ادامه اين گفتگو با اشاره به آئين‌نامه و ماده 52 مجلس خبرگان كه آمده است بعد از سخنراني سخنران مدعو، 5 نماينده از اعضاي محترم خبرگان رهبري درباره صحبت‌هاي سخنران صحبت مي كنند و نظرات ساير عزيزان را در آنجا ارائه مي دهند؛ خاطرنشان كرد: هيئت رئيسه طبق قانون مجاز است كه يك يا دو يا حتي 3 نفر از شخصيت‌هايي را به مناسبت موضوعات مختلف با پيشنهاد كميسيون پاسداري از قانون اساسي، حراست از ولايت فقيه دعوت كند تا موضوعات مختلف را مورد بحث و بررسي قرار دهد كه پس از بررسي موضوعات يك ساعت فرصت دارند تا 5 نفر از نمايندگان حول آن موضوعي كه آن شخصيت بحث كرده و نظر داده اظهار نظر كرده و سوالات يا توصيه‌هايي كه به ذهنشان مي رسد را ارائه دهند.
رئيسي نيز در ادامه بحث گفت: شركت كنندگان در اين اجلاس خبرگان در بلاد مرجع مردم هستند كه با دغدغه‌هاي ملت آشنايي دارند و در واقع تمام موضوعات، موضوعاتي است كه دغدغه مردم و حتي خود اعضاي اجلاس خبرگان است.
اين عضو هيئت رئيسه اجلاس خبرگان با اشاره به بيداري اسلامي كه يكي از موضوعات مورد بحث در اين اجلاس بود؛ تصريح كرد: ملت شريف ايران به عنوان الگويي سازنده براي ساير ملت‌ها به شمار مي آيد، از طرفي براي ما افتخار آفرين و از سويي ديگر مسئوليتي سنگين را به گردن ما نهاده است.
وي ادامه داد: دشمنان ايران تلاش كردند تا در دوره اول انقلاب، انقلاب اسلامي تشكيل نشود و 8 سال جنگ تحميلي نيز در اين راستا بود تا نظام جمهوري اسلامي بنا نشود كه البته با وجود تمام توطئه‌ها و فعاليت‌هاي منافقين اين امر عملي نشد.
رئيسي اضافه کرد: در دوره دوم، دشمنان تلاش مي كردند تا نظام مقدس ايران تثبيت نشود ولي با توجه به اين اصل كه اين نظام، نظامي بر حق بوده است به بركت خون شهدا، رهبري امام خميني و مقام معظم رهبري و بصيرت مردم، دوره تثبيت را هم پشت سر گذاشته است.
وي تصريح کرد: در دوره سوم نيز تلاش دشمن اين بود كه انقلاب در درون مرزهاي داخل كشورمان مسدود شود و به كشورهاي ديگر سرايت نكند.
رئيسي با اشاره به فساد اخير بانكي كه يكي ديگر از موضوعات مورد بحث در مجلس خبرگان بود افزود: د رنظام مقدس ما فساد به هيچ عنوان پذيرفته نيست، بناي نظام مقدس اسلامي اين است كه اجازه ندهد كه فساد در نظام لانه كند و دغدغه خبرگان ملت اين بود كه ببيند اصل اين موضوع چه بوده و آيا برخورد مناسب با اين قضيه صورت گرفته است يا خير.
وي تأکيد کرد: در راستاي مباحث اقتصادي، محور هايي چون تحولات ارز، سكه، بودجه و هدفمند كردن يارانه ها، تحريم و توطئه ها و بخشي هم مسائل امنيت منطقه اي، داخلي و بين المللي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
نجف آبادي نيز با اشاره به كميسيون‌هاي تخصصي در مجلس خبرگان اظهار داشت: 6 يا 7 كميسيون، اعم از كميسيون مربوط به اصل 110 و ديگري كميسيون اصل 111 و كميسيون حراست و پاسداري از ولايت فقيه، كميسيون مالي و اداري، آئين نامه داخلي مجلس خبرگان رهبري، تحقيق و بررسي نسبت به اشخاص وجود دارد.
اين عضو هيئت رئيسه اجلاس خبرگان با اشاره به طرح‌هايي كه در كميسيون سياسي- اجتماعي مطرح مي شود تصريح كرد: در جلسات كميسيون سياسي- ا جتماعي مباحث مربوط به آن رصد مي‌شود که يكي از وظايف اين كميسيون، پيشنهاد شخصيت‌هاي مدعو است كه حضور آنها در کميسيون لازم است.
وي با بيان اينکه كميسيون سياسي- ا جتماعي از كميسيون‌هاي فعال مجلس خبرگان به شمار مي‌آيد، خاطرنشان کرد: وظيفه ديگر اين کميسيون، بررسي دغدغه هاي سياسي- اجتماعي است كه دغدغه خود نمايندگان خبرگان نيز هست؛ جزوات يا تحقيقاتي كه در اين زمينه وجود دارد جهت اطلاع‌رساني، به اين کميسيون ارائه مي‌شود./ش3
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار