فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرد: ما همواره براي مقابله با تهديدات آماده هستيم و حتي اعلام صلح دشمن نيز ما را براي استمرار آمادگي‌هاي بيشتر باز نمي دارد.

به گزارش حوزه دفاعي- امنيتي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي کل ارتش، امير سرتيپ احمدرضا پوردستان، طي سخناني با بيان اينكه نيروي زميني ارتش در رسانه‌ها كمتر معرفي شده است، گفت: رسالت ما ايجاب مي‌كند كه در هر حالتي وظيفه‌ خود را انجام دهيم.

وي با بيان اينكه نيروي زميني ارتش يك سرمايه براي نظام است، افزود: اساساً ارتش را با نيروي زميني مي‌شناسند و ماهيت يك ارتش، نيروي زميني آن است.

پوردستان در ادامه با بيان اينكه اگر عوامل مؤثر در پيروزي انقلاب را ليست‌بندي كنيم، تعدادي از آنها كليدي هستند و پيوستن ارتش به صفوف انقلابيون يكي از اين عوامل كليدي بود، اظهار داشت: اگر ارتش به مردم نمي‌پيوست امكان نداشت كه انقلاب به اين زودي به پيروزي برسد و ديديم كه در انقلاب اسلامي به محض اينكه امام راحل فرمان دادند كه پادگان‌ها را خالي كنيد بخش اعظمي از نيروها پادگان‌ها را خالي كردند كه اين نشان از سلامت بدنه ارتش داد.

وي با تاكيد بر اينكه پيوستن ارتش به ملت، امري اتفاقي نبود بلكه ريشه در باورهاي ارتش داشت، تصريح كرد: پس از انقلاب نيز اولين يگان‌هايي كه براي مقابله با ناامني‌هاي ضد انقلاب در كردستان و خوزستان حركت كردند، يگان‌هاي نيروي زميني ارتش بودند.

فرمانده نيروي زميني ارتش خاطرنشان كرد:‌ در دوران جنگ و در زمان بني‌صدر سياست‌هاي غلط او كمر يگان‌هاي نيروي زميني را شكسته بود اما اين يگان‌ها در مقابل لشکرهاي عراق ايستادند و با سيلي محكمي كه به صدام زدند او را متوقف كردند.

وي با بيان اينكه هيچ عملياتي در دوران جنگ تحميلي وجود نداشت كه ارتش در آن حضور نداشته باشد، افزود: نيروي زميني ارتش در دوران دفاع مقدس بيش از ۲/۵ ميليون سرباز را به جبهه‌ها اعزام و ۴۶ هزار شهيد را تقديم انقلاب كرد.

امير پوردستان همچنين به فعاليت‌هاي نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در دوران پس از جنگ نيز اشاره كرد و با بيان اينكه مقابله با منافقين، حفاظت از مرزها و پاكسازي ميادين مين از جمله فعاليت‌هاي نيروي زميني ارتش است، گفت: ما وارد فضاي تازه و ناهمطرازي شده‌ايم و با چهره تازه‌اي از تهديدات مواجهيم كه اين مسئله ايجاب مي‌كرد نيروي زميني به آمادگي بيشتري دست يابد و لذا طرح تحول نيروي زميني آماده شد و به تصويب مقام معظم رهبري نيز رسيد.

وي تصريح کرد: اين طرح ۳ محور كلي دارد كه طراحي يگان‌ها بر اساس آمايش سرزميني، تغيير ساختار و سازمان‌هاي رزم به يگان‌هاي چابك و واكنش سريع و بحث خودكافي بودن يگان‌ها ۳ ضلع اصلي آن را تشكيل داده است.

فرمانده نيروي زميني ارتش با تاكيد بر اينكه نيروي زميني هم‌اكنون قابليت فراواني براي مقابله با انواع تهديدات را دارد، در پاسخ به سؤالي در مورد فعاليت‌هاي نزاجا در مرزهاي كشور، گفت: برخي از قرارگاه‌هاي مرزي در اختيار ماست، ضمن اينكه تعامل زيادي نيز با سپاه و نيروي انتظامي داريم و از برخي يگان‌هاي مسلح نيز پشتيباني بالگردي به عمل مي‌آوريم.

پوردستان همچنين در مورد زمان پايان پاكسازي ميادين مين در كشور، گفت: هم‌اكنون تجهيزات بسيار خوبي در اين زمينه به‌كار گرفته شده است و ما مين‌ياب‌هايي داريم كه حتي تا عمق ۱۰ متري زمين را نيز رصد مي‌كنند.

وي افزود: مركز مين‌زدايي اعلام كرده است كه ۲ سال آينده پايان بحث پاكسازي ميادين مين در كشور است اما احتمال دارد به اين زمان افزوده شود.

فرمانده نيروي زميني ارتش در ادامه صحبت‌هاي خود با بيان اينكه ما همواره براي مقابله با تهديدات آماده هستيم و حتي اعلام صلح دشمن نيز ما را براي كسب آمادگي‌هاي بيشتر كند نمي‌كند، به تشريح وضعيت نيروهاي آمريكا در منطقه خاورميانه پرداخت و گفت: آمريكا پس از ناكامي در افغانستان و عراق نيروهاي خود را در كويت و قطر مستقر كرده است، با اين هدف كه بتواند مسير انرژي را كنترل كند ضمن اينكه هدف بعدي او از اين اقدام نيز حفظ عربستان است.

امير پوردستان ادامه داد: آمريكا يك سري از نيروهاي ارتش خود را نيز به افغانستان منتقل كرده است تا با اين كار بتواند چين را كنترل كند، زيرا كشور چين هم‌اكنون تبديل به يك قدرت نظامي نيز شده است و آمريكا مي‌خواهد آن را كنترل كند.

وي همچنين يادآور شد: آمريكا در مورد ايران نيز به تحريم‌ها دلخوش كرده بود و فكر مي‌كرد كه مي‌تواند نارضايتي ايجاد كند اما راهپيمايي ۲۲ بهمن امسال آنها را نااميد كرد و انتخابات ۱۲ اسفند نيز تير خلاص را به آنها زد و اگر امروز مي‌بينيم كه اوباما از مواضع خصمانه خود عقب‌نشيني كرده است اين مسئله به دليل حضور گسترده مردم است.

فرمانده نيروي زميني ارتش با بيان اينكه ما در خصوص بهينه‌سازي يگان‌هايمان قدم‌هاي بلندي را برداشته‌ايم، گفت: جنگ‌هاي آينده را انسان‌ها تعيين تكليف مي‌كنند و مثلاً اگر امروز مي‌بينيم كه آمريكا با وجود همه تجهيزات و امكاناتي كه دارد در عراق و افغانستان ناكام شده است به اين دليل است كه در نيروي انساني خود دچار ضعف است.

وي با اشاره به وضعيت مطلوب نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف، تصريح كرد: ما هم‌اكنون نيروهاي معتقد و كارآمدي داريم اما اين به معني غافل‌ شدن ما از عرصه‌هاي تكنولوژيك نيست.

امير پوردستان در پايان خاطرنشان کرد: هم‌اكنون عمده سلاح‌هاي ما، سلاح‌هاي توليد داخل است و ما ضمن پرداختن جدي به مسئله تكنولوژي تسليحاتي در زمينه تربيت نيروي انساني و مسئله آموزش نيز در حال انجام اقدامات مهمي هستيم و تلاش مي‌كنيم كه سربازانمان همواره در مواجهه با شرايط جنگ واقعي قرار داشته باشند./ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار