سريال تلويزيون "مختارنامه" با توچه به ويژگي ها و خصوصيات منحصر به فرد خود و به عنوان يك تجربه قوي، از قابليت هاي جمهوري اسلامي كشورمان به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار حوزه راديو و تلويزيون باشگاه خبرنگاران حاضر در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما، سيدمحمدحسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش تجليل و تقدير از عوامل سريال "مختارنامه" گفت: "مختارنامه بهترين هديه براي كشورمان و جهان اسلام است.

وي ادامه داد: كارهاي بزرگ موانع بيشتري هم در مسیر طی شدن خود دارد و بايد به اين نكته  توجه داشت که عزم و همت تهيه كننده و كارگردان اين اثر بود كه باعث پديد آمدن چنين اثري شد.

حسيني اظهار داشت: مشكلات سريال سازي ها، در مسير ساخت كارهاي تاريخي بيشتر است و اين نكته حائز اهميت است كه اين سريال هم جاذبه هاي ظاهري دارد و هم از محتوايي غني برخوردار است و چون با حماسه عظيم عاشورا پيوند خورده، از جاودانگي برخوردار شده است.

عزت الله ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما در اين همايش در رابطه با استثنايي بودن "مختارنامه"‌ تصريح كرد: بدون ترديد "مختارنامه" باتوجه به ويژگي همايش، يك استثنا است و اين مجموعه بر حسب خصوصيات منحصر به فرد خود، يك سطح و يك تجربه قوي و از قابليت هاي جمهوري اسلامي به شمار مي رود و اين اثر در دسته برترين آثار نمايشي جمهوري اسلامي قرار مي گيرد.

ضرغامي تصريح كرد: ظرفيت و توان دراماتيك فوق العاده بالاي اين اثر، قصه بسيار خوب، كشش دراماتيكي بالا به عنوان نكات مثبت اين سريال، نقش زيادي در جذب مخاطب داشته است.

وي ادامه داد: "مختارنامه" با هيچ اثري و حتي با ساخته هاي قبلي داوود ميرباقري نيز قابل مقايسه نيست، چون اين اثر زماني پخش شد كه رقيب هاي گردن كلفت بسياري داشت و اين اثر در بازار كالاي متنوع نمايشي توانست مخاطب را به خوبي جذب كند.

رییس رسانه ملی با اشاره به ساير نكات مثبت اين سريال، اظهار داشت: متن و نگارش قوي، عرضه صحبت هاي اساسي با بهترين واژگان و ديالوگ هاي صحيح و شخصيت پردازي خيلي خوب اين اثر از جمله ساير نكات مثبت اين اثر سريال به شمار مي رود.

ضرغامي اظهار داشت: به طور كلي 104 پيام در اين مجموعه بود كه مهمترين آن ها، بالابردن آگاهي هاي مردم در كل جامعه بود كه اين عمل كار بسيار ارزشمندي به شمار مي رود.

همچنین، علي دارابي معاونت سيما در اين همايش، افزود: در زمان معاونت مرتضي ميرباقي، بخشي عمده از فعاليت هاي مربوط به ساخت سريال "مختارنامه" انجام شد كه به نوبه خود از زحمات وي تشكر مي كنم.

وي ادامه داد: حاصل كار سريالي كه قريب به يك دهه براي توليد آن زمان صرف شد، بصيرت زايي در بين مردم است، زيرا اين سريال به عنوان يك خلأ در زمان ما،‌ به شمار مي رود.

دارابي تصريح كرد: "مختارنامه" ترجمه لبيك يا حسين(ع) به معاني واقعي آن بود و مسائل مهمي همچون تبري، اطاعت از ولي امر ا جمله ويژگي هاي مثبت اين اثر است.

داوود ميرباقري كارگردان سريال "مختارنامه"، در اين همايش اظهار داشت: كاري كه به نهضت و فرهنگ عاشورا مربوط باشد، پيچيده مي شود و اين پيچيدگي به لحاظ فني و هنري به نحوي است كه ما بايد بتوانيم حق مطلب را ادا كنيم.

وي تصريح كرد: در "مختارنامه" يكسري حوزه هايي وجود داشت كه ما آن را از قبل نمي شناختيم و نمي دانستيم كه تا چه ميزان مسير بيش رو داريم.

ميرباقري گفت: خيلي خوشحالم كه ما به كاري مذهبي وارد شديم كه در عصر هياهوي رسانه اي و با توجه به تعدد شبكه هاي ماهواره اي، به خوبي توانست مخاطب را درگير خود كند.

وي افزود: انقلاب ما حرف تازه اي براي جهان داشت و دارد، و اگر امروز اين همه صف آرايي هايي متعدد را در مقابل انقلابمان مي بينيم به خاطر نوآوري هايي است كه در آن وجود دارد و يك نمونه از اين نوآوري ها در "مختارنامه" تبلور كرد.

فريبرز عرب نيا بازيگر شخصيت "مختار" در سريال "مختارنامه" اظهار داشت: درمورد "مختارنامه" از طريق بازيگران هر آنچه كه بايد گفته مي شد، در صفحه تلويزيون ديده شد و حضور در اين پروژه به عنوان افتخاري هميشگي براي من بر جاي مي ماند.

وي با اشاره به نگراني موجه خود تصريح كرد: هيچ كشوري نيست كه با عوض شدن مسئولان فرهنگي آن، سياست هايش هم تغيير كند.

عرب نیا افزود: اگر با تغيير مديريت فرهنگي، سياست ها هم تغيير كند، نگراني وت رس پيش مي آيد و اميدوارم مديريت كلان كشور با استفاده از مديريت سازمان صدا و سيما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همچنين مجلس شوراي اسلامي، براي وضعيت هنري كشورمان فكر مي كنند.

مخبر دزفولي دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در این همایش گفت: نگاه بيروني موجود در "مختارنامه" با معرفي واقعيت هاي بي شمار، ظرفيت هاي بالاي ايران اسلامي را معرفي مي كند و انسان هايي دارد كه مي توانند تأثير آفرين و تأثيرگذار باشند.

وي ادامه داد: جلوه هاي ويژه موجود در سريال "مختارنامه" جلوه هايي جديد و نو بود كه در قالب هاي مختلفي همچون جنگاوري و مقابله با دشمن جلوه پيدا كرد.

حسن اسلامي مهر رييس مركز سيمافيلم تصريح كرد: حاصل كاري جمعي در قالب "مختارنامه" متبلور شد و حاصل اين اثر، بصيرتي بود كه حقيقت تاريخ را در دل خودش نشان داد و اين سريال با توجه به ظرفيت هاي جديد خود، قالب هاي جديدي را ارائه كرد./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار