معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برای اجرای پروژه واکسیناسیون در صورتی که کشورهای همجوار همکاری و مشارکت داشته باشند مصون‌سازی واکسیناسیون به صد‌در‌صد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛سید مهدی طباطبایی عصردیروزدر جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از سال 1988 تاکنون در پی تجربه موفق ریشه‌کنی آبله و شباهت آن با بیماری فلج اطفال، سازمان بهداشت جهانی، ریشه‌کنی فلج اطفال را در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: امروزه کاهش 99 درصدی این بیماری در دنیا را شاهدیم و کشور ایران نیز در این زمینه اقدامات بنیادی و گسترده‌ای را آغاز کرده است.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضرورت اجرای واکسیناسیون فلج اطفال را به منظور افزایش سطح ایمنی در استان در سال دو بار اعلام کرد و گفت: با وجود زنجیره سرما و شرایط جغرافیایی و پراکندگی جمعیت، شرایط پوشش شبکه واکسیناسیون در مناطق روستایی تاکنون 80 درصد بوده که برای افزایش و حفظ شرایط ایمنی این اقدام بهداشتی، به حمایت و پشتیبانی همه دستگاه‌ها به ویژه رسانه‌ها نیاز است.
طباطبایی ادامه داد: تمامی تمهیدات لازم برای اجرای طرح واکسیناسیون مهیاست و چنانچه کشورهای همسایه در این ارتباط درست عمل کنند، پوشش ایمنی و مصون‌سازی واکسیناسیون به صد‌در‌صد می‌رسد.
وی افزود: هزینه هر مرحله از اجرای طرح واکسیناسیون بیش از 400 میلیون تومان برآورد شده است.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از همه مسئولان و دستگاه‌ها خواست که با تمام امکانات دانشگاه‌های علوم پزشکی و بهداشتی استان را یاری و مساعدت کنند.
طباطبایی بیان داشت: 598 تیم دو نفره به همراه 600 کاردان و کارشناس از هفدهم دی‌ماه کار واکسیناسیون خانه به خانه را در شهرها و روستاهای استان آغاز می‌کنند.
وی در خصوص مشاهده بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله سالک گفت: در سه ماه اخیر 176 مورد از بیماری سالک در منطقه ریگ ملک زاهدان، توابع شهرستان کنارک، چابهار (تیس و باهوکلات) میرجاوه، نیکشهر، خاش، ناصری و... مشاهده شده که چند مورد آن آلوده به ویروس پالیو (سالک احشایی) بوده است و از این نظر استان سیستان و بلوچستان در شرایط هشدار قرار دارد.
معاون بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیشتر عامل انتقال بیماری سالک و پشه ناقل آن را دام‌های وارداتی، سگ‌های ولگرد و جوندگان، عدم مدیریت صحیح دفع زباله و پسماندها و... عنوان کرد و افزود: در هشت ماه سال 90 در استان کاهش 28 درصدی بیماری را داشته‌ایم و کارهای ایمن سازی و بهداشتی از جمله بهسازی محیط، سمپاشی، ساماندهی و مدیریت زباله شهری و روستایی، انهدام سگ‌های ولگرد و جوندگان موذی، جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی و غیره در دستور کار قرار داده و یا در حال اجرا و پیگیری است.
طباطبایی در اولویت قرار دادن شناسایی نقاط بحران و حاد بیماری سالک و اجرای تمهیدات لازم برای رفع آن توسط استاندار سیستان و بلوچستان مورد تأکید قرار گرفت./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.