به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محسن صادقیفر در گردهمایی معاونان بندری و دریایی در اداره کل بنادر و دریانوردی چابهار ضمن تشریح اقدامات انجام شده بخش بندری در بنادر کشور طی یک سال گذشته و تبیین اهداف سازمان برای سال 91 به مسائلی همچون وضعیت کنونی حمل و نقل کانتینری در جهان، عملکرد بنادر کانتینری دنیا، وضعیت ناوگان جهانی، عملکرد خطوط کشتیرانی کانتینری، وضعیت بندر شهید رجایی، تردد کالا در مسیرهای اصلی از طریق دریا و عملکرد ترمینال اپراتورهای بینالمللی پرداخت.
وی در بررسی عملکرد کانتینری بنادر دنیا در سال 2010 افزود: عملکرد بنادر دنیا در بخش کانتینری در سال 2010 با 520 میلیون TEUبا 10 درصد رشد مواجه بود و عملکرد 100 بندر عمده کانتینری دنیا از قبیل شانگهای، سنگاپور، هنگ کنگ، بوسان، کائوسیانگ و... به 460 میلیون TEU است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: روند رشد تجارت کالا از طریق دریا در دنیا از سال 1970 با 2 میلیارد و 556 میلیون تن آغاز و تا سال 2010 این روند به 8 میلیارد و 408 میلیون تن رسیده است.
صادقیفر افزود: این مسائل بیانگر این است که کشور ما باید توجه بیشتری به دریا و فرهنگ دریانوردی داشته باشد تا سهم بیشتری از این منابع خدادادی داشته باشیم.
وی عنوان داشت: سهم حمل و نقل کانتینری از کل تجارت جهانی از طریق دریا در تمام بنادر جهان در زمینه مواد نفتی با 2 هزار و 752 میلیون تن 33 درصد و در زمینه کالاهای فله از قبیل گندم، پودر آهن، زغال سنگ، سنگ آهن، فسفات و... با 2 هزار و 333 میلیون تن 28 درصد و یک میلیون و 347 میلیون TEU کانتینر 16 درصد تجارت از طریق دریا انجام شده است.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی سهم عملکردی کانتینری بنادر منطقه خلیج فارس در مقایسه با 100 بندر عمده کانتینری در سایر نقاط دنیا با حجم 24 میلیون و 400 هزار TEU از 460 میلیون TEU را پنج درصد اعلام کرد.
صادقیفر یادآور شد: کشور ایران در عملیات کانتینری در بین بنادر جهان از لحاظ کشوری رتبه بیست و چهارم را به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه گفت: با توجه به نیاز روزافزون مردم دنیا به تجارت از طریق دریا، کشورها به دنبال ساخت کشتیهایی با سایز بزرگ هستند، نمونه بارز آن کشورهای بزرگ دنیا به شرکت mrs در حال حاضر سفارش 20 کشتی با سایز 18 هزار teu را دادهاند، این در حالی است اگر بنادر خود را آماده پذیرفتن کشتیهای غول پیکر نکنند از گردونه رقابت تجاری حذف خواهند شد.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی کل ظرفیت ناوگان جهانی را 1.2 میلیارد تن اعلام کرد و اظهار داشت: بیشترین سهم به ناوگانهای فلهبر با 457 میلیون تن، 37 درصد سهم ناوگان جهانی و ناوگان مواد نفتی با 450 میلیون تن، 35 درصد سهم جهانی را به خود اختصاص دادهاند.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به وضعیت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشور ایران از لحاظ وضعیت ناوگان در رتبه هفدهم دنیا، در منطقه رتبه یکم و در آسیا رتبه دوازدهم و از لحاظ ظرفیت کشتیهای کانتینری جمهوری اسلامی ایران 80 هزار TEU است.
وی تعداد ناوگانهای ایران را تا پایان سال 170 فروند اعلام کرد.
صادقیفر ظرفیت کل خطوط کشتیرانی کانتینری در سال 2010 را 16 میلیون و 600 هزار TEU اعلام کرد و اظهار داشت: کل کشتیهای خطوط کانتینری در سال 2010 در دنیا 9 هزار و 671 فروند است و خطوط کشتیرانی، msc maersk به ترتیب مقامهای اول و دوم ظرفیت کانتینری را داراست.
وی تعداد کشتیهای کانتینری سفارش داده شده در سال 2011 برای ساخت در کل دنیا را 179 هزار فروند اعلام کرد و افزود: 51 درصد از کشتیهای کانتینری سفارش داده شده برای ساخت در کشورهای مختلف بالای 8 هزار TEU و 35 درصد برای کشتیهای بالای 7 هزار TEU است بالاترین سفارش ظرفیت ساخت کشتی در حال حاضر 18 هزار و TEU است.معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر ضمن ابراز خرسندی از رشد 13 درصد بخش کانتینر در بنادر ایران گفت: در حال حاضر 51 خط کانتینری در بندر شهید رجایی کالا میفرستند و سهم عملکردی ترانشیپ در کل بنادر منطقه جبل علی با 58 درصد، بیشترین و شهید رجایی با سه درصد کمترین سهم ترانشیپ منطقه را به خود اختصاص دادند.
صادقیفر بیان کرد: در حال حاضر بیش از 24 خطوط کشتیرانی به بنادر ما در حال تردد هستند.
وی تردد کانتینری در مسیرهای اصلی جهانی از آسیا به آمریکا را 18 میلیون و 400 هزار TEU و از آسیا به اروپا 17 میلیون TEU و از اروپا به آمریکا و بالعکس را 5 میلیون و 300 هزار TEU اعلام کرد.
معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی میزان تخلیه و بارگیری مواد نفتی و غیر نفتی بنادر کشور در هشت ماه نخست امسال را 89 میلیون و 700 هزار تن اعلام کرد و افزود: از این مقدار 8 میلیون و 600 هزار تن صادرات نفتی با 8.31 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، و 2 میلیون و 181 هزار TEU کانتینر با 12.7 درصد نسبت به مشابه سال قبل و 2 میلیون و 400 هزار تن ترانیشیپ غیر نفتی با 8.5 درصد رشد در مقایسه سال قبل و 5 میلیون و 300 هزار تن کاپوتاژ غیر نفتی با 5.7 درصد رشد نسبت به مشابه سال قبل است.
صادقیفر تصریح کرد: در هشت سال گذشته میزان سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در بنادر کشور از میزان سرمایه 154 میلیارد تومان به 2300 میلیارد تومان با 1386 درصد رشد همراه بوده است.
وی گفت: رشد عملکرد کانتینری در بندر شهید رجایی از سال 83 تاکنون با 32 پله صعود از رتبه 76 به 44 ارتقاء یافته است.
گردهمایی معاونان بندری و دریایی با حضور معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی، سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، آبایی مدیرکل سرمایه گذاری، اسلامی مدیرکل امور بندری و معاونان عملیات و بندری تمام بنادر و کارشناسان به منظور بررسی آخرین وضعیت پیشرفت اهداف بخش بندری و تشریح وضعیت اهداف سال 91-90 با محورهای آسیب شناسی عملکرد و پیمانکاران بندری، رقابتهای منطقهای و تأثیرپذیری بنادر کشور و اقدامات طرحهای توسعهای بنادر کشور و منطقه بحث و بررسی شد./س