خودروهای خورشیدی هنوز نتوانسته اند جای خود را در بازار جهانی خودرو باز کنند. کارشناسان بسیاری معتقد هستند که آینده بازار خودرو در جهان به این خودرو ها متعلق است. کمبود و گران شدن منابع سوخت فسیلی از جمله دلایلی است که اتومبیل های خورشیدی را به انتخاب هایی برای آینده تبدیل کرده است.اما آیا این خودروها در زمان فعلی آماده ورود به بازار هستند؟

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، در حال حاضر برای بسیاری این سوال مطرح می شود که : آیا خودروهای خورشیدی فعلی ، با توجه به اندازه و قابلیت حمل نفرات و بار فعلی آمادگی ورود به بازار خودرو را دارند؟اگر پاسخ این سوال علاقه مند هستید این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

اگر بخواهیم با یک دید منطقی به این داستان نگاه کنیم باید بگوییم که خودروهای خورشیدی هنوز آماده ورود به بازار فروش نیستند. تقریبا تمامی خودروهای خورشیدی امروزی از موتورهای الکترونیکی استفاده می کنند که عمدتا از توان خروجی پایینی برخوردار هستند.

این مسئله باعث می شود تا به منظور کاهش فشار وارده بر موتور از وزن کلی خودرو کاسته شود و همچنین تعداد سرنشینان خودرو نهایتا به یک یا دو نفر محدود می شود.پس عملا خانواده هایی با جمعیت 4 و 5 نفر نیز توانایی استفاده از این خودروها را نخواهند داشتند. از نظر حمل بار و اثاثیه نیز باید گفت که این خودرو ها عمل توانایی حمل هیچ گونه باری را ندارند.

نکته بعدی سرعت این گونه از اتومبیل ها است. سرعت این خودروها به صورت معمول بین 60 تا 90 کیلومتر بر ساعت اندازه گیری شده است که عمدتا برای استفاده در درون شهر مناسب است. اما بسیاری از خانواده ها در سرتاسر جهان با اتومبیل خود و از طریق بزرگراه ها و آزاد راه ها به سفرهای طولانی می روند. به این منظور به خودرویی سریعتر نیاز است که بتواند مسافرین را سریعتر به مقصد خود برساند. پس می توان این گونه گفت که این نسل از خودروهای خورشیدی هنوز برای استفاده های برون شهری آماده نیستند.

نکته بعدی شکل خاص این خودروها است. در بسیاری از خودروهای خورشیدی شما با یک بدنه بسیار عریض طرف هستید که مساحت بسیار بیشتری را نسبت به خودروهای عادی اشغال می کند. این مسئله هم در جهان امروز که همه به سمت استفاده از خودروهای کوچکتر می روند یک نکته منفی دیگر برای خودروهای خورشیدی شده است.

مشکل بعدی در این خودروها بحث باطری های خورشیدی است. نسل های فعلی باطری های خورشیدی می توانند حجم کمی از نیروی دریافتی از نور آفتاب را به انرژی الکترونیکی مورد نیاز موتور تبدیل کند. این مسئله برای مصرف کنندگانی که نیاز به حرکت به مدت طولانی دارند مشکل ساز بوده و باعث می شود تا این افراد نیز از خرید این گونه از خودروها خودداری کنند.

در کل باید به این واقعیت اعتراف کرد که علیرغم تمامی نکات مثبت موجود در خودروی خورشیدی ، این شکل از اتومبیل ها تا رسیدن به تکامل کامل و تامین 100 درصد نیاز مشتریان و ورود به بازارهای مصرفی راه درازی را در پیش دارند./ ق پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.